Kontratenor a kontraalt, dva rozdílné světy

Už jsem, jak tak koukám, dostatečně zapomněla na původní záměr blogu. Bloguji očividně jen stylem: „Aby se neřeklo“. Ale máte to dobré, teď mi to opět začalo chybět. Tudíž, nové články budou přibývat. A s čím se nevrátit, že? No jistě. Nejlépe s operou.

V několika předešlých operních článcích jsem se zabývala také hlasy, nebo chcete-li, hlasovými obory pěvců. Zmiňovala jsem v seznamu dva, které bych tady nyní chtěla vyzdvihnout, protože jsou tak netradiční a krásné, že by byla škoda jim jeden článek, pěkně samotný a detailnější, nevěnovat. A nevybrala jsem je také jen tak náhodou. Mají totiž cosi společného. Jsou dokonale matoucí. Ale o tom až za chvilinku.

Prvním hlasem je kontraalt a druhým hlasem je kontratenor. Ten první je zcela nejnižším možným ženským hlasovým oborem a ten druhý naopak nejvyšším možným mužským hlasovým oborem. A teď k té jejich vzájemné stejnosti a zároveň také jejich největší zvláštnosti. Pokud si pustíte nějakou árii, kterou zpívá operní diva s kontraaltem, v prvních okamžicích byste hádali, že ji zpívá muž. A naopak, pokud byste si pustili nějakého kontratenoristu, bez okolků byste pravděpodobně prohlásili, že ji zpívá žena. Skutečně je to nesmírně matoucí i když je pokaždé opak pravdou.

Pro začátek malá ukázka. Jedna jediná árie, Sovente il sole od Vivaldiho, jednou zpívaná kontratenoristou, podruhé kontraaltistkou. Schválně, porovnejte.

Jak jste mohli slyšet, skutečně to je velice matoucí. Každopádně ale je poslech krásný. Oba dva hlasy jsou syté, krásně zabarvené a s velkým charizmatem, který jim ještě dodává něco navíc. A teď tedy něco málo k oběma hlasovým oborům.

Kontraalt: Nejníže položený ženský hlas. Je podobný altu, avšak má větší možnosti v rozsahu. Vyzpívá více tónů. Kontraalt jako takový, je však velice vzácný.

Kontratenor: Nejvyšší hlasový obor mužů. Zpívá falzetem (technika umožňující pěvci zpívat nad rámec svého rozsahu) výšky, které běžně spadají do ženského hlasového oboru. Proto si také můžeme někdy muže zpívajícího kontratenorem splést se ženou. Avšak zkušenější již vědí, že se dá lehce rozeznat. Kontratenor je plnější a jasnější.  

Já osobně jsem velkou obdivovatelkou obou „kontra-hlasů“, jelikož to je něco, co zaprvé není až tak časté a zadruhé je to zkrátka a jednoduše, alespoň pro mne, fascinující. Ani vlastně nedokážu dost dobře říct proč. Dobře se mi to poslouchá. Je to lehké a jasné a hlavně ta barva, ano, to bude tím, ta barva samotná mne vždy zaručeně dostane. Asi mám zkrátka ráda rarity a zajímavosti. Ovšem, kdo nemá, že? Ale abych nezůstala jen u teorie, pojďme se přesunout ještě k dalším dvěma ukázkám.

Pokud někdo zmiňuje tyto dva hlasové obory, vybaví se mi dvě jména, která bych vám tu teď ráda představila. Jedním z nich je světoznámý francouzský kontratenorista Philippe Jaroussky a druhou jest, opět francouzská, kontraaltisktka Nathalie Stutzmann. Oba pěvci mají velké charisma. Jsou to osobnosti, které jen tak nepřehlédnete. Především tedy Jaroussky, který se svým hlasem dovede často takové věci, že až zůstává rozum stát. A navíc, tak procítěné podání mnohých skladeb je, nemohu říci že ojedinělé, ale rozhodně ne úplně běžné.

Je pravdou, že jsem mu sice na chuť přicházela trochu déle, než by se mohlo zdát, ale od chvíle, kdy konečně pošimral ten správný umělecký chuťový pohárek, mám ho čím dál raději. Tento příjemný mladík prostě má něco do sebe. Nu, uznejte sami. Přikládám další dvě videa v podání obou interpretů. Tudíž.. užívejte, jak libo!

Komentáře: 15 (+add yours?)

  1. Drak
    Jan 29, 2015 @ 13:38:56

    Keby som o tom v živote nepočul, neveril by som ti. Kontraalt… kontratenor… stretnúť niekoho takého, asi odpadnem.

    Odpovědět

  2. Butty
    Apr 12, 2014 @ 13:19:02

    Promin napsala jsem špatnou adresu mého blogu a zase bys najela na špatný blog😦

    Odpovědět

  3. Butty
    Apr 12, 2014 @ 13:18:02

    Zajímavý článek a dokonce upoutal pozornost i mě, která k vážný hudbě a tomuto ,,stylu“ nikdy nedošla. !🙂 Hezky napsané.🙂

    Odpovědět

  4. annapos
    Apr 05, 2014 @ 20:20:40

    To byla síla Andělko, musela jsem sundat sluchátka, bylo i na co se dívat, krásné a zajímavé, také tyhle hlasy moc neznám, jsou zvláštní a zajímavé…….

    Odpovědět

  5. Anonymní
    Apr 03, 2014 @ 01:02:19

    Fredy Kruger

    “ Kdo tence zpívá tak ?? … ty wole ???
    … dokonce kontratenorem !! “

    “ Vskutku ! … no, to je hustý !
    … člověk to spívá …. prostý !
    … Jaký hlas při tom má školený !!“

    “ Lepší jak kdysi v ,,Do – RE – MI,, !!“

    “ Pomozte rychle … wole… mi !!! “

    … Tu mužům ve rtech zamrz´ smích !

    Malíř uskřípnut ve štaflích !!
    “ Rychle proboha rychle !“

    Pod pasem uskříplé rifle
    pomocí mužů uvolněny,
    štafle sic vší silou roztaženy,
    přesto však pozbyly stabilitu !!

    … s kyblem a se štětkou zřítil se v bytu
    nebohý malíř !!

    “ Rozbil si čumák !“

    “ Zpíval lépe jak Ymy Sumac !!
    … však kiksnul ve výšce na konci !!“

    “ Přesto vám děkuji pitomci !!“
    … muž v rozlitý kýbl se podíval,
    zaklel a vůbec již nezpíval !

    Odpovědět

  6. Libuše Ježková
    Mar 31, 2014 @ 17:57:46

    Koukám, že jsem tam jako anonymní, to je divné!

    Odpovědět

    • Le fille Ash
      Apr 10, 2014 @ 22:18:16

      V pořádku..🙂 Hlavně že se chyba vysvětlila.. já hudební vzdělání také nemám. Ale jsem nadšený amatér.. to jest fakt.. a když už hledám, tak často hlavně nějaké pořádné perličky..

      Odpovědět

  7. Anonymní
    Mar 31, 2014 @ 17:56:29

    Já se přiznávám, že jsem o takových názvech hlasů v životě neslyšela. Taky nemám hudební vzdělání, tak se není co divit. Jsem ráda, že jsem zase poučená.

    Odpovědět

  8. Beatricia
    Mar 30, 2014 @ 17:20:05

    Pozorně jsem tvůj článekk četla , je to zajímavé srovnání. Navštívila jsem hodně oper, ale nikdy jsem o tom tak detailně nepřemýšlela. Díky.☼☼☼

    Odpovědět

  9. Čerf
    Mar 21, 2014 @ 22:06:31

    Moc zajímavé srovnání! Zvlášť když tyhle hlasy nejsou slyšet zas tak často.

    Odpovědět

I ty se můžeš podělit o své pocity z článku;

Jsme k nalezení v…

Podporuji

ikonka 88x31

Web spadá pod licenci!

Licence Creative Commons
Listy snů, jejímž autorem je Anděla L. Heřmánková, podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko .

