Doctor Who – Pán času? Sakra co to jako je?

Po minulé povídce jsem slíbila, že vám alespoň částečně osvětlím, co to vlastně je ten Doctor Who. Jak jsme k němu přišla? Proč se mi tak líbí? Na to existuje jednoduché vysvětlení. Ale tak, žádné ošizování. Projděme si to pěkně od začátku.

Všechno to začalo 23. listopadu roku 1963, kdy byl odvysílán první díl tohoto seriálu na britské televizní stanici BBC. Samozřejmě ještě v černobílé verzi. Tehdy se v roli mimozemšťana, posledního z rasy Timelordů (neboli Pánů času), který si prostě a jednoduše říká Doctor, objevil William Hartnell. Ten od doby, kdy celá jeho rasa, až na něj, vymřela během časové války, cestuje skrz prostor a čas ve své vesmírné lodi, TARDIS (Times And Relative Dimension In Space). A už tady se opět ukazuje anglická nátura, protože tato vesmírná loď není rozhodně taková, jakou byste ji čekali. Ne, opravdu nemá křídla, opravdu nemá kokpit.. Nic takového. Tahle vypadá prostě a jednoduše jako modrá anglická policejní budka.

tardis-doctor-who

Ale nenechte se zmást, ona totiž možná vypadá TARDIS malá, ovšem má jednu zvláštnost. Zevnitř je větší! No ano. A ať už vypadá jakkoliv zaostale, věřte tomu, nebo ne, technologie, která se v ní skrývá, dalece přesahuje naše chápání. A co zbraně? Doctor si na ně nikdy extra nepotrpěl, ale co rozhodně neustále nosí s sebou, je jedna velice zvláštní věcička. Sonický šroubovák. Co to vlastně je, nikdo přesně neví. Jediné, co o něm mohu říci je, že rozhodně není vhodný na šroubování, ale každopádně je velmi dobrý v odemykání čehokoli.8cff_doctor_who_sonic_screwdriver

A to je asi vše, co potřebujete vědět. Jednotlivé díly seriálu pak vyprávějí příběhy o Doctorvých cestách, které podniká na všechna možná místa, ve všech možných dobách. Sem tam takto cestuje sám, ale často má s sebou někoho, kdo stojí při něm. Většinou nějakou postavu, mužskou, či ženskou, companion, kterou „sebere“ někde po cestě. Těch se vystřídalo mnoho. Já vím, možná to vypadá fádně, ale rozhodně není. Tento seriál totiž spojuje několik základních prvků, které mi jsou více než blízké. Především samozřejmě dobře zpracované mimozemské světy a bytosti, nabité a napínavé příběhy, které se neopakují. V každém najdete něco nového. A pak, v neposlední řadě, britský suchý humor, který já tak ráda. No nepřipadá vám to jako geniální kombinace? Mně ano. Je to sice sci-fi seriál, ale sci-fi seriál s velice zvláštní a neotřelou atmosférou, kterou najdete málokde.

Samozřejmě také záleží na hercích, které se do něj dostanou. A tak poté, co seriál  v roce 1989 seriál skončil, už se v roli Doctora vystřídalo sedm herců. Doctor totiž neumírá, ale regeneruje se. A když se zregeneruje, změní se jeho podoba. Proto můžeme říci, že existuje první Doctor, druhý Doctor, až dvanáctý Doctor (zkráceně prostě jednička, dvojka, dvanáctka) Ale to, co mě k Doctorovi přivedlo, nebyly původní série, ale ty nové. Seriál se totiž v roce 2005 opět vrátil na obrazovky a to s Christopherem Ecclestonem v hlavní roli. Ten přinesl Doctorovi mnoho, především velmi specifický charakter. Jediné, co mu uškodilo, bylo jeho nasazení jen do jedné jediné série. Ovšem po něm tento post převzal britský shakespearovksý herec, David Tennant. A teprve on se stal pravou hvězdou. To Tennant udělal s Doctorem a jeho charakterem takové věci, které už žádný jiný herec nepřekoná. Jeho humor, jeho hlas, jeho hlášky, jeho herecké výkony a jeho pohybový rejstřík, to vše udělalo své a hned s prvními díly si tak vytvořil desátý Doctor dostatečně velkou fanouškovskou základnu. A není divu. Níže přikládám pár videí. Jeho nástupce, Matt Smith, jako jedenáctý Doctor, už je jen slabý odvar dvou předešlých.

1185908_643953352304238_1235819768_n

Z leva: David Tennant, Matt Smith, Christopher Eccleston

Co se hudby a vůbec celého vystavění seriálu týče, i tady musím dát velké plus. Doprovodné soundtracky možná nejsou tolik epické, ale rozhodně také stojí za poslechnutí. A to je asi vše. V krátkosti jsem představila seriál, ke kterému jsem přišla nedávno, ale hned zpočátku jsem mu propadla a stala se Whoviánkou (jak si říkají fanoušci seriálu) se vším všudy. A abyste pochopili proč, musíte se podívat i vy. Samozřejmě že seriál běží i v Česku, jako Pán času, ale… raději se nebudu zmiňovat o dabingu. Ovšem, to je jedno. I tak to stojí za to. Přeji pěkný den!

A poslední.. když Tennant odcházel z role, natočil s celým štábem pěkné video na odchodnou..

Komentáře: 34 (+add yours?)

  1. Lee
    May 19, 2016 @ 13:23:20

    Ja jsem začala s doktorem s tím, že to bude hovadina.. teď? Kupuji knížky, koukám od rána do večera, vyrábím si TARDIS, vyrábím si trička, zdají se mi o něm sny a jsem blázen kteremu schne na okně malá modrá budka😀 … Jinak devátého jsem měla docela ráda ale byl tam moc málo na to, abych si ho pustila tak moc do srdce… desátý doktor byl moje velká láska😀 byl krásný, vtipný no a prostě dokonalý😀 jedenáctý doktor je super. Je vtipný a je tak trošku dětský a šílený a asi pro to, ho mám tak ráda…

    Odpovědět

  2. Miss Who?
    Mar 09, 2016 @ 01:12:12

    Zdar, můj nejoblíbenější Doktor je devátý. (Don’t kill me) A to z toho důvodu, že je spravedlivý, vůči Rose je velmi ochranářský, říká na rovinu, co si myslí a není to jen tupý šašek, který se do všeho vrhá bez rozmyslu. Sice má několik tupých poznámek na lidskou rasu, ale říká je takovým způsobem, který do toho vnáší humor pro optimisty. (a přiznejme si, že má trochu i pravdu…) Desátého mám ráda asi nejméně. David je sice dobrý herec, ale způsob charakteru 10. Doktora mi tam prostě neseděl. To samé u 11. Když přišel Capaldi, tak jsem ho zprvu odsuzovala, ale po několika dílech mi začal připomínat 9. tak jsem jásala štěstím.😀 Osmého Doktora mám také velmi ráda. Nejsem si jistá proč, ale vyzařuje z něj pozitivní energie.😀 Btw jsem neskutečnej shipper devítky a Rose a Whoffaldi :3

    Odpovědět

  3. Yakubi Teera
    Feb 12, 2015 @ 21:59:39

    Jak jsem se dostal k Doktorovi? No… kromě toho, že jsem o tomto seriálu věděl již poměrně dlouho, ale ignoroval jsem ho kvůli některým -pro-laiky-šílenostem-… Jako tvor odrostlý na Stargate (SG-U bylo natáčeno s britskými herci) jsem se poměrně těžko vyrovnával s některými maskami… ale je to jen o zvyku… Stargate zakládá na alespoň reálných faktech (červí díry, hyperpohon, Goa´uldi, Asgardi – viz dokument o Stargate), tak DW mi v tomhle trochu vadilo… Ale v práci je jedna kamaráda whowian a tvrdila, že DW je lepší než SG… no… nevím jestli lepší, ale DW je též skvělé🙂

    A můj názor na nové série? No vzhledem k tomu, že jsem aktuálně u 7×10 (koukám od poloviny prosince po práci), tak:
    9. doktor – Christopher Eccleston – dobrý herec🙂 sice jsem někde na netu četl, že z DW odešel, protože mu prý málo platili (snad je to jen fáma), ale i tak to byl někdo, kdo získal dalšího whoviana!🙂
    10. doktor – David Tennart – jak tu byl napsáno – pohyby, mimika, oči… prostě bombatický herec🙂
    11. doktor – Matt Smith – no… sice jsem z něj byl ze začátku zklamaný, ale zvykl jsem si🙂 i tak je fajn🙂

    Je pravda, že na nového Doktora jsem s pokaždé zvykal celou sezónu… ale vždy zvykl🙂

    A mimochodem – nejvíc se mi líbila první TARDIS, i TARDIS třídy 40 ušla, ale ta nová… nevím nevím…

    napsal jsem pěkný odstaveček😀

    Odpovědět

    • Le fille Ash
      Feb 13, 2015 @ 20:06:19

      Tos napsal. so what?😀 Vždyť je to dobře. Moc pěkně jsi to ale napsal, jen co je pravda. Tudíž.. jsem zvědavá, co pak budeš říkat na 12th Doctora. Je zase úplně jiný. Ale snad si zvykneš i na toho.🙂
      Mimochodem, to i já (i Trig) jsme tak trochu odchování na Star Gate. To je zkrátka něco, s čím se musí začít. Řekla bych.. takové základní vzdělání..😀

      Doctor je už pak trochu specifičtější. Ale zkrátka.. dostal si mne..🙂

      Odpovědět

  4. Emily M
    Jan 01, 2015 @ 22:52:35

    O tomhle seriálu jsem toho už slyšela i četla strašně moc, pořád se k tomu ale nějak nemůžu dokopat. No nevím, je to takové zvláštní. Ale až nebudu mít někdy na co koukat tak to dám😀

    Odpovědět

  5. Někdo
    Dec 30, 2014 @ 17:45:00

    Nejlepší doktor je 10. A jinak napsala jsi že už v roce 1963 byl William Hartnell posledním z pánů času. Byl tu ještě Vládce. A sice jsem ty díly před 2005 neviděl ale myslím že Gallifrey padla až ve filmu

    Odpovědět

  6. Vendy
    May 03, 2014 @ 19:50:05

    Jsem tu potřetí. Už jsem viděla všechny série a všechny díly (teda ty od r.2005). Fantastické! Chci Tardis. Na cestování a tak.🙂
    Líbíli se mi všichni tři, každý svůj a každý originální. První – trochu odtažitý a na lidstvo se dívající s despektem (malé lidské mozečky) i s obdivem (co dokázali, od chvíle, kdy se postavili na nohy). Druhý – silně emotivní, nadšený, ale i skeptický, dokázal dát najevo, kdo je tady Pán času. Na třetího jsem si zvykala déle, jeho rozverný, trochu praštěný styl mi zpočátku vadil, ale časem se trochu srovnal a získal solidní rovnováhu praštěnosti i odpovědnosti. Skvělá trojice, skvělý seriál, nevěřila bych, že mě ještě dokáže něco tak nadchnout, Doctorovi se to podařilo.

    Odpovědět

  7. Doctor who DW ;-)
    Apr 13, 2014 @ 21:24:32

    Já miluji Davida Tennanda,když sem to viděla poprvé tak sem si myslela že to bude kravina,ale pak mě to chytlo

    Odpovědět

  8. Susan
    Mar 30, 2014 @ 22:26:31

    Moc hezky napsaný. Já jsem se tak stala Whowianem teprve až po shlédnutí nových dílů ( tím myslím od Devítky), ale teprve David Tennant mě fakt uchvátil, jen málo herců dokáže dát do role tolik co on a nevypadá to jako klišé. Co se týče Matta, něco mi něm strašně vadilo a teprve co odešli Pondovi mi to došlo. Byli to oni! Pak už Matt začal jako herec růst a dostal mě. Bylo mi líto, že odešel, ale na druhou stranu o tom doctor who je, o změně. A myslím, že nemluvím jen za sebe, Peter Capaldi vypadá dost slibně.😀

    Odpovědět

    • Le fille Ash
      Apr 17, 2014 @ 10:37:57

      Nedivím, že Tennant uchvátila. Já jsem ale přišla na chuť i devítce..🙂 Matta nevím.. no. Já mu nějak na chuť zkrátka nepřišla.. a od Capaldiho si slibuji hodně. Tak schválně, co nám předvede..

      Odpovědět

  9. emphoenix
    Mar 22, 2014 @ 14:51:01

    Vynikající video, to vidím prvně🙂

    Jinak myslím, že Jedenáctka, ačkoli to od něj nikdo nečekal, se miláčkovi Desítce celkem solidně nejen vyrovnal, ale v lesčems ho i předčil. Byla jsem a pořád jsem do Desítky solidně udělaná (c’mon, prostě Tennant a ten jeho skotskej přízvuk!😀 Bezpochyby nejvíc sexy Doktor ;)), ale Matt Smith ho ztvárnil naprosto luxusně, originálně a neopakovatelně. Takový geek, dobrotivý strejda, zásadový, hravý, se škálou všech možných emocí, roztržitý, ale geniální, galantní, ale příliš horlivé ženy nechápající, prostě brilantní. Bude se mi po něm stýskat rozhodně víc než po Tennantovi, neboť si mě dost získal už ve svém prvním díle a to je co říct. A taky Pondovci samozřejmě budou chybět – snad se ještě objeví.

    Jinak jsem to celé sledovala na serialech.cz, kde některé díly jsou v ČJ a jiné v EN a angličtina u mě rozhodně vede jako u milionu jiných skvělých seriálů. Valná část vtipů a hlášek je nepřeložitelná a v češtině to buď zní debilně něbo to vůbec nedává smysl. A samozřejmě je tu věc s přízvuky a jedinečnými hlasy. Tennanta poslouchat v češtině je vyloženě škoda, i když jeho český dabér má taky celkem sexy hlas, ta skotština je boží, a podobně to cítím i u Matta. Český dabér je celkem vtipný, ale briská verze je mnohem vtipnější. Dabéři navíc nejsou schopni do toho vložit zdaleka tolik emocí jako samotní herci.

    Odpovědět

    • Le fille Ash
      Mar 29, 2014 @ 19:49:22

      Matt je zkrátka onen „Blázen s krabicí“🙂 Ono asi dost dobře ani nejde porovnávat 10 a 11. Oba Doctora pojali jinak a hlavně po svém a každému divákovi pak sedne buď jedno, nebo druhé..🙂

      Odpovědět

  10. Vendy
    Mar 15, 2014 @ 09:56:21

    Jsem tu znova. Doctor je teď moje nejčastěji pouštěný seriál, začínám mu taky propadat. Je fakt zvláštní, trikově na dobré úrovni (i když poslední výkřik trikové techniky to není, přesto efekty jsou hodně dobré), občas mi naopak připadá, jako by některé momenty byly tvořeny „na koleně“, ale celkem to dává říznou příchuť. Doctor Who je fantastický, realistický, akční, dobrodružný, zábavný a místy i dojemný. Je to fakt třída!
    (Mám verzi s dabingem, protože číst v jednom kuse titulky mě nebaví, ale k tomuto dabingu jsou pod obrazem stejně titulky, takže mě to nutí porovnávat a opravdu dabing se od titulků v lecčem liší.

    Odpovědět

  11. Anonymní
    Feb 17, 2014 @ 20:46:46

    A mimochodem, že nikdo neví co je to vlastně ten sonický šroubovák – najdi si význam slova sonický😉

    Odpovědět

  12. Anonymní
    Feb 17, 2014 @ 20:43:57

    Nezmiňovat se o dabingu? Český dabing je jeden z nejlepších na světě a mimochodem například 10. doktor má úžasný dabing🙂

    Odpovědět

  13. Vendy
    Feb 10, 2014 @ 22:48:17

    Teď jsem první série dostala od synovce, viděla jsem zatím dva díly (Doctora hraje nevím kdo, ale na fotce je ten krajní, vlastně nejvyšší z těch tří). Sleduji dabing a zas tak moc mi nevadí, ale možná je to tím, že jsem neslyšela originál. Trochu jsem rozhozena, protože mám jakousi verzi i s titulky, a tak nevím, jestli mám číst titulky, nebo se soustředit na dabing.🙂
    Trochu srandovní, zdá se mi, a celkem dobře vypracovaný. Líbí se mi úvodní znělka, a uvidím, jestli se vpravím víc do děje, zatím je to pro mě takový odtažitý. (Ve smyslu, sleduji, ale nemůžu se vcítit do hlavních postav).
    Nevím proč mi občas probleskne myšlenka na Stopařova průvodce nebo Restaurant na konci vesmíru.

    Odpovědět

    • Le fille Ash
      Feb 15, 2014 @ 10:18:58

      No, já nevím.. já když začínala s originálem a potom slyšela dabing, zjistila jsme, že se v něm ztratilo spousta povedených vtípků a hlavně postavy samotné ztratily něco ze svého charakteru. Ten hlas a hlasové projevy, které prostě umí „vyloudit“ jen vybraní herci, se s dabingem naprosto ztratí a to úplně kouzlo tak uvadá..
      Ale neříkám, že to je nějaký ohromný handicap, jen, že zkrátka originál je originál..🙂

      Odpovědět

  14. annapos
    Feb 10, 2014 @ 20:24:01

    Je to velice stará záležitost, tahle telefonní budka, byla jsem mladá, když se světem prohnalo to cestování časem a již tenkrát jsem přemýšlela o tom, jaké by to bylo měnit realitu a moci korigovat zlé věci?

    Odpovědět

    • Vendy
      Feb 10, 2014 @ 22:52:36

      Zasahovat do minulosti a měnit ji, je dobrým tématem pro mnohé povídky nebo romány sci-fi. A většinou zásahy do minulosti končí neblaze, neb změnou v minulosti se změní budoucnost a může se odebírat ještě horším směrem, než dosud kráčela…
      Aspoň si nepamatuji povídku, se šťastným koncem, po takovéto změně.
      V lepším případě vše končilo stejně, jen jinými cestami.
      Ale možnost se vrátit a zkusit něco změnit, je lákavá pro mnohé, a přiznám se, že i pro mě.

      Odpovědět

      • annapos
        Feb 11, 2014 @ 15:08:33

        Jo tak nějak si třeba představit, kdyby někdo odstranil Hitlera, jak by se svět vyvíjel dál, tak to jsem měla na mysli, literatura v té myšlence ani tak nehraje roli, spíše ta fantastická realita. Co by bylo kdyby. dovětek je humorný a všichni ho známe.

        Odpovědět

        • Vendy
          Feb 12, 2014 @ 11:12:36

          Věř, že tato myšlenka napadla i ony spisovatele sci-fi, alternativní vesmíry, kde je Hitler eliminován ještě před tím, než se stane populárním, dokonce jsem viděla i scifi povídku ze seriálu Zóna soumraku (nebo Krajní meze), kde lidi z budoucnosti se vrátili do minulosti, aby zlikvidovali Hitlera v samém zárodku, tedy unesou novorozeně paní Hitlerové a ve jménu všech budoucích mrtvých jej zabijí. Jenže manžel, když to zjistí, tak aby jeho manželka netrpěla, rychle jí obstará dítě z nějakého útulku, už si přesně nepamatuji. A miminku dají jméno Adolf…
          Také jsem četla povídku, kde se hlavní hrdina mohl vrátit do minulosti a změnit svou budoucnost. Zkusil čtyři různé formy změny a pokaždého to dovedlo ke stejnému výsledku.
          O efektu motýlích křídel ani nemluvě… to bylo, tuším, v povídce R.Bradburyho. Velmi pěkné.
          Ono je možné, že kdyby nebyl Hitler, byl by někdo jiný, třeba ještě horší. Nebo naopak ne, těžko říct?

          Odpovědět

          • annapos
            Feb 12, 2014 @ 18:23:23

            Dva životy? To je nereálné ale změnu mají lidé ve svých rukou a to, v naději v příští generace?

            Odpovědět

            • Le fille Ash
              Feb 15, 2014 @ 10:24:27

              Co už se stalo, stalo se. Myslím si, že pokud se některé věci v průběhu dějin udály, pak se prostě a jednoduše udát měly. Nic se neděje jen tak, bez ladu a skladu, bez nějakého většího smyslu. Rozhodně ale souhlasím s Vendy. Opravdu bychom minulost měnit neměli. Kdo ví, jak by to dopadlo.
              Správně také bylo poznamenáno, že kdekoliv, v jakémkoliv příběhu, se jednalo o měnění minulosti, nikdy to neskončilo nijak zářně.
              A vlastně, když se vrátím k Doctorovi, takové věci najdeme v několika dílech i tady..
              Opravdu není radno si zahrávat s něčím, co už je (a teď tedy jen a pouze podle mne) dané…

              Odpovědět

  15. Akiyama Kara
    Jan 31, 2014 @ 14:39:51

    Já jsem poprvé Doktora viděla, když jsem hledala nějaký britský seriál, a všichni mi doporučovali tohle, takže jsem se podívala na pár epizod Desátého doktora. Pak jsem na to nějak zapomněla, ale loni jsem se k němu vrátila a musím říct, že zatím je to jeden z nejlepších seriálů, které jsem kdy viděla, možná na stejné příčce se Sherlockem a Hannibalem.

    Odpovědět

  16. o
    Jan 31, 2014 @ 08:56:27

    Tento komentář napsala Beatricia, ale adresa předčasně utekla. Sorr y; prostě nejde vložit nick, ani ta adresa. :-((

    Odpovědět

    • Le fille Ash
      Jan 31, 2014 @ 09:37:06

      Jsem ráda, Beo, že Tě recenze navnadila. Já myslím, že zrovna tohle je seriál, který sedne i těm, co opravdu na sci-fi a fantasy moc nejsou. Třeba se mýlím, ale mám z něj takový pocit.🙂 Tak až budeš mít možnost, směle do něj!
      Jinak, doufám, že to tu zase s těmi komentáři nějak nezlobí..

      Odpovědět

  17. o
    Jan 31, 2014 @ 08:52:29

    Já se hrozně stydím za své mezery ve vzdělání, kam jistě seriál Doctor Who patří. Neměla jsem nikdy možnost, nebo čas, nebo zrovna chuť na tento seriál přepnout, protože sci-fi není zrovna můj „Cup of tea“. Ale mohu se polepšit díky tvé skvělé recenzi, ve které jsi znovu dokázala své spisovatelské vlohy.

    Odpovědět

    • Vendy
      Feb 10, 2014 @ 22:50:15

      Beuš, těch novinek, co se dozvídáme na blogu, je tolik, že bychom potřebovali ještě dva životy navíc, abychom to všechno stihli.
      Ale tohle je zdá se opravdu dobrý. I když scifi není tvůj šálek kávy.🙂

      Odpovědět

I ty se můžeš podělit o své pocity z článku;

Jsme k nalezení v…

Podporuji

ikonka 88x31

Web spadá pod licenci!

Licence Creative Commons
Listy snů, jejímž autorem je Anděla L. Heřmánková, podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko .

