Vánoce, Vánoce.. přicházejí..

Vánoce. Vánoce. Vánoční pohoda, vánoční dárky, vánoční atmosféra, vánoční shon. Je toho mnoho. Stačí se podívat na jakýkoliv obrázek od mistra Lady a už budete mít naprosto přesnou ukázku toho, jak Vánoce vypadají. Nebo ne?

Dobrá, tak jinam. Bible praví, že Vánoci si máme připomenout narození toho, kdo nás přišel vykoupit z našich hříchů (ale jak to dopadlo, že?). Aha, tak že by ani to nebylo ono? Dobrá.Jak je vidno, pohledy na Vánoce se liší. A to nejen napříč kulturami, ale samozřejmě také napříč časem. S čím dál tím větší modernizací společnosti se Vánoce stávají něčím, čím původně vůbec být neměly. Jejich pravý smysl se nepozorovaně vpekl do nějakého vánočního cukroví, nebo zmizel ve vánočním punči, a takto byl téměř sprovozen ze světa.

Co z něj vlastně zbylo? Když to vezmeme hodně obecně, tak jediné, co se zcela nevytratilo, je alespoň ta základní myšlenka „být spolu“. Kruhy rodinné se v této době uzavírají u kulatého stolu a všichni s úsměvem na rtech konečně alespoň jednou zjistí, co se kde v které rodině za tu dobu událo. Kouzlo a magično toho 24. večera měsíce prosince tu je stále. Bdí nad tímhle dnem, tak jako labuť bdí nad svými malými svěřenci.Ovšem to, co nastane před tímto večerem, to už není radno tolik připomínat. Už v září se žhaví virtuální (a někdy i ty nevirtuální) košíky všelijakých obchodů rozmanitých druhů a názvů a začíná nákupní vánoční horečka. Otázka „Co ještě, ještě pod stromeček“ je v této době tak aktuální, že je to často až děsivé. Není divu. Vždyť obchody to ještě navíc podporují. No ano. Ježíšku, je září! Už je čas!Bohužel, tady je poznat asi ten největší přerod společnosti. Každý se snaží uzmout právě pro svého blízkého ten nejvyňuňanější, nejlepší, nejkvalitnější a nejúžasnější dárek. A není to žádný problém, protože každý správný obchod vám přece pokorně a poslušně podstrčí přímo před nos přesně to, co chcete. Tak neberte to, že? Ano, jak je vidno, materiálno už konečně téměř definitivně převršilo duchovno a pouhá přítomnost blízkého člověka je prostě na nic.

daily-disney-free-friday-a-magical-main-street-explored_l

Vánoce už dávno nejsou svátky pohody a míru. Ne. Vánoce jsou jedna velká marketingová akce. Obchody na nich vydělají ohromné množství peněz a my saturujeme blízké něčím úžasným pod stromečkem. Ale kam se vytratil ten pravý duch Vánoc? To, kdy by si skutečně lidé měli odpouštět, smát se na sebe a zbytečně se nestresovat? Teď se totiž začíná společností plížit přesný opak. Stres, hádky, smutek. Veškeré vánoční zvyky a veškerá vánoční atmosféra už je dodržována jen tak, spíše pro to, že se to musí. že se to sluší a patří. Všechny tradice jsou už pouze suše dodržovány jen proto, že je to spíše atrakce. Ale zase. Pravá podstata se už v tuhle chvíli schovává celá ustrašená v nějakém pěkně zapadlém koutě. Zapomnělo se na ni, a pokud ji někdo neobjeví a nepodá ji pomocnou ruku, nakonec se v tom koutku pěkně scvrkne.A ještě jedna velice zajímavá věc. Všimli jste si, jak jsou Vánoce čím dál tím více kýčovité? Není snad jedné jediné ulice, kde byste nenarazili na nějaké světélkující cosi, co si hraje buď na soba, Santa Clause vloupávajícího se do domu, nebo sněhovou vločku, či hvězdu. Bez toho, jako by nebyly Vánoce. A přitom stačí jen obyčejný stromeček a pár ozdobiček, svíčky a vaši blízcí. I když vlastně, co to povídám, to je přeci málo.

Ale jsou i jiné věci, bez kterých Vánoce nejsou pravými Vánoci. Co třeba sníh? Toho také není letos zrovna na rozdávání. A navíc, letošní rok má být další rokem, kdy budou Vánoce s největší pravděpodobností na blátě. Pokud slyšíte lidi stěžovat si na to, jak už Vánoce nejsou to, co bývaly, většinou opět dojdou k tomu, že tu chybí to bílo. Ten sníh. Alespoň trocha. Ale na nic jiného se už potom nenarazí. No dobrá, ale aby to nevypadalo, že veškerá atmosféra Vánoce šla do kopru a Vánoce už nejsou ani trochu to, co bývaly, tak by to teď chtělo trochu obrátit. Vánoce jsou skutečnými svátky míru a pohody. Alespoň na tu chvíli. I přesto, že ten shon před nimi je neuvěřitelný a nezastavitelný, tak i přesto všechno, když se pak rodina sejde kolem stolu, zařízne se do kapra a pak si přiťukne něčím ostřejším, ze všech spadne všechna nervozita a ostatní nepěkné součásti našich osobností a nakonec se ze všeho vyklube krásný večer. Ježíšek tu je s námi a tím více, když v rodině je někdo, kdo na něj skutečně věří. Takové to schovávání dárků a tajné skládáních všech krabiček a taštiček pod stromeček, to je prostě nepřekonatelně krásné a k Vánocům to patří.

Takže, sečteno podtrženo, Vánoce nejsou stejné. To ani náhodou. Ovšem aby někomu nebylo ukřivděno, určitě jsou i tací, kteří staré zvyky dodržují a také ví proč je dodržují. Určitě jsou tací, kteří znají tu pravou podstatu, základní esenci, Vánoc. Ovšem je jich pomálu. Teď se Vánoc chytla komerce a ta jimi cloumá sem a tam jako bezvládnou hadrovou panenkou a dělá s nimi divy. A když dělá divy komerce s Vánoci, dělá zároveň divy i s lidmi. Ale i tak, stále mají své kouzlo, které jim zkrátka nikdo nikdy neupře. To jednoduše nelze. Tak tedy, šťastné a veselé Vám, všem!

Photo credit: Express Monorail / Foter.com / CC BY-NC-ND

Komentáře: 10 (+add yours?)

  1. Vendy
    Dec 26, 2013 @ 21:54:05

    To bylo výborné, i když trochu smutné vánoční zamyšlení. A chybějící sníh? To mi připadá taky jako symbol. Jako by si někdo řekl – když chcete vánoce marketingové, tak si je mějte. Ale bez vánočního kouzla.
    Kupodivu, ten sníh opravdu dodával atmosféru. Zakryl krajinu bílou peřinou. Dodal symbol čistoty a nevinnosti, zrození. Když jsi šla večer ven, byl slyšet jen křupající sníh.
    Současné vánoce jsou opravdu komerční a to, co píšeš o obchodních reklamách a praktikách, to je fakt. Na jednu stranu se jim nedivím, jde jim o kšefty. Ale divím se lidem, že jim na to skočí! Neříkám, aby lidi nekupovali dárky. Ale stačilo by, kdyby tyhle vánoční lákadla (vyhozená do éteru už v září, fuj) ignorovali aspoň do dušiček. Kdyby totiž obchodníci viděli, že jim tahle reklamní akce nic nepřináší, přizpůsobili by se a další by spustili v normálnějším čase.
    Světelnou výzdobu v ulicích mám ráda, ale fakt je, že někdy už to zabíhá do krajnosti a takový osvětlený barák působí přeplácaně. A když si někdo narve do zahrady i umělý soby a Santu, je mi z toho k blití.
    Naštěstí jsem si všimla, že si tohoto jevu všimlo víc lidí. Což je možná nadějné, pokud nezůstane jen u všimnutí a začnou si vytvářet vánoce podle svých představ…
    Protože, marketing nemarketing, když dokážeme odolat, můžeme si vytvořit vánoce, jaké chceme.

    Odpovědět

  2. Janinka
    Dec 22, 2013 @ 13:23:56

    Mluvíš mi z duše. Zrovna nedávno mi babička vyprávěla, že dnešní děti, i když mají všechno, na co si vzpomenou, nemají stejně to, co měly děti, když byla ona malá. Tu úctu, pokoru, soudružnost, přátelství, radost z maličkostí. A pak mi povídala, jak z jejich činžáku všech čtyřicet dětí po škole hodilo tašky domů do kouta a vylétlo ven, do lesa na maliny a borůvky, pak po cestě do pole a skákaly a jančily a domů došly, až když měly hlad. A pak šly večer kopat brambory, jedno přineslo sůl, druhé pepř a třetí zase něco jiného a měly večeři. A co je hlavní, nikdy se nenudily! Dnešní přetechnizovaná dítka vlastnící téměř vše, co požadují, se stejně se za chvíli koušou nudou…
    Všechno je tak nějak jiné a pomotané, než by mělo být…

    Odpovědět

  3. Sněhurka
    Dec 18, 2013 @ 23:31:41

    Bohužel, i ta poslední myšlenka, být pospolu, se ztrácí. Vím to, protože jsem byla v pražských hotelích před Vánoci. Přijde mi smutné, kolik lidí nechce trávit Vánoce doma s rodinou, ale raději vyrazí do hotelu na večírek.. nejhorší na tom je, že jim ani za mák nedochází, kolik lidí bude muset kvůli nim do práce na 24.12.! a to by třeba s tou rodinou rádi byli. Zrovna dnes byl u nás ve škole pán s nabídkou brigády pro studenty- šlo právě o štědrý večer od 17:00-22:00… Nedokážu si představit takhle trávit štědrý večer. Nejvíce mi vrtá hlavou, že se o tom nemluví zdaleka tolik, jako o tom, že prodavačky musí být v práci do dvou.
    Plyne z toho jen jedna věc… Nejdůležitější je držet se zuby nehty alespoň nějakých Vánoc, ať už s dárky, nebo bez nich, s atmosférou, nebo bez. Hlavně nebýt sám a.alespoň na jediný večer v roce se zastavit.

    Odpovědět

    • Le fille Ash
      Jan 04, 2014 @ 13:31:36

      Svatá pravda. Je to smutné pozorovat. Co na to více říci? Já tu jen kývu hlavou..

      Odpovědět

    • Julie Françoise
      Jan 05, 2014 @ 15:55:35

      Souhlasím, tohle mě taky vytáčí. Ale ne všude končily prodavačky směnu ve dvě, u nás na sídlišti měl supermarket otevřeno na Štědrý den až do večera. Obecně myslím, že pracovní doba o svátcích (a taky v neděli) by se měla zákonem regulovat, jako se to ostatně dělá ve spoustě zemí, třeba ve Francii. V Paříži se dá v neděli odpoledne nakoupit snad jedině v židovské čtvrti:-) Což mi přijde docela inspirativní, ne z náboženských, ale ze sociálních důvodů.
      Jinak článek se opravdu povedl. Řekla bych, že pokud se Vánoce udrží alespoň jako prostor pro setkávání blízkých lidí – a pokud budeme při vybírání dárků myslet i na to, co komu udělá opravdu radost, ne se jen snažit odškrtnout si další položku na seznamu, nějaký smysl to všechno pořád má:-)

      Odpovědět

  4. The Obscuro
    Dec 18, 2013 @ 23:11:48

    Já mám stejně radši interpretaci ze které vznikla většina vánočních zvyků, to jest zimní slunovrat 21. prosince a původní pohanský svátek sloužící k zahnání temnoty a zimy v nejdelší noc roku🙂

    Odpovědět

    • Le fille Ash
      Jan 04, 2014 @ 13:29:47

      Ano.. pohanské zvyky mají něco do sebe. Jak to správně formulovat.. „Oni věděli…“

      Odpovědět

    • Vendy
      Jan 05, 2014 @ 18:12:49

      Ono je to fuk. Kdyby se pohanské svátky staly svátky oficiálními, věř, že by se toho obchodní marketing hned chytl. Možná by se neprodávali kapři a stromky, ale oni by přišli na nějakou symboliku, která by se dala zpeněžit. Protože obchodní marketing se chytá příležitostí kvůli příležitosti, ne kvůli tomu, že je to svátek. Vem si den sv.Valentýna, u nás donedávna neznalého. Jak se dostal Valentýn sem, dostal se do obchodů i valentýnský sortiment.
      Ještěže se tady neslaví Den díkuvzdání.

      Odpovědět

I ty se můžeš podělit o své pocity z článku;

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Log Out / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Log Out / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Log Out / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Log Out / Změnit )

Připojování k %s

Jsme k nalezení v…

Podporuji

ikonka 88x31

Web spadá pod licenci!

Licence Creative Commons
Listy snů, jejímž autorem je Anděla L. Heřmánková, podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko .

%d bloggers like this: