Umění? Pro snoby přeci..

Jsou situace, které mi velmi často, a očividně také se škodolibou radostí, nadzvedávají mandle. Pravda, je jich vcelku dost, protože mám naneštěstí dosti výbušnou povahu. Stydím ze na ni, avšak to je asi tak vše, co mohu udělat (to už se zkrátka nezmění..), avšak existují i takové věci, které mne rozčilují naprosto právem. A ano. Některé souvisí s uměním.

Opravdu nevím, a raději si snad přeji nevědět, kdo si umanul, že veškeré umělecké záležitosti, jako koncerty vážné hudby, divadelní představení a další podobné akce, musí zákonitě být zábavou jen pro horních deset tisíc. No pravda, ono je to logické, že? Přeci chudina je nevzdělaná, a tak jí něco takového, jako jsou symfonie a opery, přeci nemohou v žádném případě zajímat. Proč taky. Je to příliš nad jejich úroveň.

Ach můj Bože! Tomu se říká logika? Copak i obyčejní lidé nemohou mít něco v hlavě a nemohou holdovat například vážné hudbě? (Nehledě na to, že v hlavě většinou mají víc, než jiní..). No nic. To už zřejmě jiné nebude. Ale proč že jsem se takhle začala rozčilovat? Totiž, jakožto milovník vážné hudby jsem samozřejmě neodolala a podívala se na program Pražského jara a našla jsem tam jeden „návštěvyhodný“ koncert.

Sir Simon Rattle

Berlínští filharmonici v čele s jedním z mých oblíbených dirigentů, manželem altistky Magdaleny Kožené, Angličanem sirem Simonem Rattlem. Celá nadšená, protože vidět toto seskupení naživo musí být zkrátka zážitek nad zážitky, jsem se rozhodla zjistit cenu lístků. A tu se mi protočily panenky. 5000 korun českých a více za jeden jediný koncert!

Co to jako má být? A dále. Koncerty slavných operních hvězd, které se při svém turné také zastaví v Praze. Rolando Villazon, Kiri te Kanawa, Topi Lehtipuu a další..  nejlevnější lístky? Kolem 460Kč. A teď se podržte, to jest cena za lístek na stání. Dále už se částky pohybují v řádu tisíců.

Tak. A teď mi tedy prosím povězte, kde to žijeme? Kdyby skutečně chtěl „trochu chudší“ občan republiky zajít na nějakou takovou velkolepou akci, pak na ni musí nejméně rok dopředu šetřit. Nedávno jsem prohlásila na ksichtknize cosi jako: „Zdá se mi to? Nebo skutečně umění začíná být jen zábavou pro snoby?“

Pod tímto mým prohlášením se rozpoutala vcelku žhavá diskuse, ve které mi byla má domněnka potvrzena. Ano. Nezdá se mi to. Je to tak. Je to krutá realita. Umění je zde přístupné převážně těm, kteří se o něj ani toliko třeba nezajímají a jdou na koncert jen proto, aby si udrželi své společenské postavení. So, welcome in Czech!

Komentáře: 21 (+add yours?)

  1. Daniela
    Mar 31, 2013 @ 17:04:58

    Dávno som u teba nebola, tak si teraz pozerám aj staršie články. Tento ma zaujal. Je to tak, ako píšeš. Kultúra sa už pre strednú vrstvu stáva nedosažiteľná. Toľko sa aj u nás toho deje, kam by som rada išla, no financie nepustia😦 Dovolila som si dať peniaze na koncert Cohena, odvtedy som na nič drahšie išla už len raz a to boli írske tance. Nedávno bol u nás v Bratislave koncert ruskej sopranistky Oľgy Peretyatko. Keď som o ňom zistila, hneď som zisťovala ceny vstupeniek. Od 49 cez 79, 99 končiac 129 eur. Tak som si povedala, že bohužiaľ, musím zabudnúť. No potom som náhodou objavila na iternete súťaž o dve vstupenky. Skúsila som a na koncert som nakoniec išla🙂 Po koncerte som si ešte pozerala ďalší program speváčky a objavila som aj ceny vstupeniek na koncert v Lipsku. V Nemecku boli ceny oveľa nižšie ako tie naše slovenské. Takže je to aj o tom, ako je ktorý organizátor podujatí „nenažratý“ a ako vysoko si stanoví ceny vstupeniek. U nás a teda podľa teba aj u vás, je cena vstupeniek nastavená práve pre bohatých.

    Odpovědět

  2. Beatricia
    Mar 07, 2013 @ 17:58:13

    Mám v Praze možnost navštěvovat různá představení… balet, koncerty a pod. Zjistila jsem nade vší pochybnost, že mnoho návštěvníků jde jen vyvětrat róby a smokingy a ukázat, že jsou „in“ a „cool“. Vůbec jim nejde o umělecký prožitek a v podstatě se např. na Pražském jaru nudí.
    Téma vstupné je na delší diskuzi. Resumé je : Konec umění v Čechách.

    Odpovědět

  3. Tyto Alba
    Mar 01, 2013 @ 19:42:46

    Pětilitr? O.o Tak to je víc, než moje nájemné za měsíc. Síla.
    Dobře, chápu, že cena za lístek se nutně musí pohybovat jinde než vlezné na diskotéku (filharmonici musejí z něčeho žít, že), ale tohle je fakt trochu… nad moje možnosti.

    Odpovědět

  4. Berry
    Feb 26, 2013 @ 18:03:03

    Studenti mají siceobčas slevy, ale kdybych chodila na každé divadlo, které mě zajímá, potřebovala bych několik tiskáren na peníze😀

    Odpovědět

  5. Petr Hynek
    Feb 26, 2013 @ 16:10:15

    Navíc je tento systém nastaven tak, aby lidé vydělali sotva na živobytí a na laciné LCD televize, které jim zábavu přinesou zprostředkovaně do bytu a skoro „zadarmo“. Jsou tak ovšem izolováni a ohlupováni přiblblými seriály. A o to tady jde. Věřím ale, že se to jednou změní a lidé řeknou dost, chceme zase ŽÍT!🙂

    Odpovědět

  6. Vivienne
    Feb 23, 2013 @ 21:32:33

    ty ceny mě taky štvou, jako studentka si to nemohu dovolit a když se k tomu připočítá i cesta….

    Odpovědět

  7. Lúthien
    Feb 20, 2013 @ 16:46:38

    Kdybych neměla volňásky, které dostal otec z práce, tak bych se do divadla nepodívala jak je rok dlouhý, jsem za ně moc ráda!😀 Poslední dobou nemám ani na to, abych zašla do kina. Ale divadlo miluju a je mi líto, že tam nemůžu chodit častěji. Neumím si představit, jak by to měla dělat například rodina s více dětmi. Je to děs.

    Odpovědět

  8. Janinka
    Feb 19, 2013 @ 21:25:55

    Inu, opravdu snobárna. Ještě že vážná hudba není můj šálek kávy, v opačném případě bych nejspíše skončila u CD😀.

    Odpovědět

    • Le fille Ash
      Feb 24, 2013 @ 21:32:38

      U CD? Nu, proč ne.. ale tady už jde o zprostředkovaný zážitek.. a to je škoda. Stejně tak i přenosy z MET v kinech jsou moc pěkné, ale zkrátka tomu chybí ta správná atmosféra živého představení..

      Odpovědět

  9. zarox21
    Feb 18, 2013 @ 12:22:30

    A nebo sledovat přímé přenosy zprostředkovávané v produkci kina Aero. Na Silvestra v kině Světozor například naprosto jedinečný koncert pod taktovkou uvedeného Maestra Rattla. V první polovině se hrál Handel a zpívala Cecilka Bartolliů, v druhé půli Slovanské tance až běhal mráz po zádech… to vše za 250,- Kč.🙂

    Odpovědět

  10. Trigatron
    Feb 16, 2013 @ 15:52:35

    V tom případě jsou dvě cesty – buď, jako Ty, umění provozovat, anebo se na koncerty dostat třeba jako dobrovolník… fotograf, uvaděč, či jiné, třeba i kostýmované křoví.🙂

    Odpovědět

I ty se můžeš podělit o své pocity z článku;

Jsme k nalezení v…

Podporuji

ikonka 88x31

Web spadá pod licenci!

Licence Creative Commons
Listy snů, jejímž autorem je Anděla L. Heřmánková, podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko .

