Waldorfské lyceum, studentovo ohlédnutí za prvním rokem

Na Waldorfské lyceum, tu uměleckou školu, pozor! Je to sekta plná šarlatánů a čarodějů! Provádějí tam pochybné rituály. V hodinách si studenti i učitelé jen hrají a vůbec nic se pořádně nenaučí! Všichni to říkají!

Všichni? Tak se tedy pojďme podívat, jak jsou „ti všichni“ daleko, či blízko pravdě.

Pokud najedete zde na (ne)blogu na můj životopis, dočtete se, že momentálně studuji na škole zvané Waldorfské lyceum. Teď mám za sebou první rok, a protože jsem si vybrala školu, o které se povídají mnohé věci, tak jsem se rozhodla, že se za mým prvním rokem na ní ohlédnu. Pokusím se tak vyvrátit, nebo naopak potvrdit, všechno to, co jsem z okolí zaslechla a zároveň s tím vám také mou školu, o které se vlastně příliš neví, trochu přiblížit.

Logo Waldorfské školy

Tak tedy, základní charakteristika Waldorfského lycea? Prosím, přečtěte si opět několik úvodních vět a budete dokonale a dostatečně obeznámeni se vším, co je třeba vědět.
A.. nebo snad ne? Zatím nic říkat nebudu. Jen vám předložím charakteristiku, kterou poskytují oficiální webové stránky školy:

  • Waldorfké lyceum je střední školou, jež je určena pro studenty, kteří neztratili touhu poznávat a učit se o světě, o člověku, o sobě samém a chtějí si tuto touhu zachovat i pro další studium a po celý život.
  • Kteří hledají odborně kompetentní učitele se zájmem nejen o svůj vlastní předmět, ale zejména o studenty, jejich otázky, problémy a osobnostní rozvoj.
  • Kteří se chtějí vzdělávat celostně a rozvíjet nejen své schopnosti intelektuální, ale i emoční, komunikační, sociální, rukodělné a umělecké.
  • Kteří hledají školu se vzdělávacím programem, jenž se odvíjí od poznání vývoje mladého člověka a kteří hledají školu, v níž vyučovací předměty a veškeré další aktivity nejsou pojímány jako cíl, ale jako nástroj vzdělávání.

Stručněji řečeno, Waldorfské lyceum je, dle tohoto popisu, školou, která se snaží svou výukou a sestavením předmětů přispět k vývoji celkové osobnosti studenta. Nejde jí o to, aby se student naučil, ale o to, aby pochopil a pronikl do podstaty věci. A já, já výběrem této školy dostala možnost proniknout do podstaty jí samotné.. a jaký je tedy výsledek mého ročního pozorování? Nu, uznejte sami.

Waldorfské lyceum je uměleckou školou. Jeden z nejčastějších omylů. Ano, máme posílenou výuku uměleckých a rukodělných předmětů, ale to ještě neznamená, že se řadíme mezi umělecké školy. To v žádném případě. Toto posílení je tu kvůli tomu, aby mohl student také zaměstnat něco jiného, než mozek, a odpočinout si tak při tvoření.
Rukodělná činnost je také ale nesmírně důležitá. Třeba pletení, kterému se věnují žáci na základní Waldorfské škole, a které jim poté pomáhá pochopit lépe například deskriptivní geometrii. A co třeba kamenosochařství a s ním spojené „tesání“ koule? Nebo modelování hlavy z hlíny? To vše napomáhá k rozvoji prostorového vidění a představivosti.

Můj pokus o hlavu z hlíny

Je to sekta! Co prosím? Sekta? Dosud mi uniká, jak na tohle mohl někdo přijít. Jedině by to snad mohlo být tím, že každé ráno recitujeme průpověď, jako pozdrav s novým dnem. Je to náš rituál, a proto ano, jsme sekta.. Ale moment! Pro pána krále! Co je to za hloupost? Copak z nás dělá sektu něco takového?

Své myšlenky obracím ke škole,
kde tvoří se mé tělo, ke správným činům,
kde vzdělává se má duše, ke skutečné životní síle,
kde procitá můj duch, v podstatě pravého lidství.

    [Naše ranní průpověď]

V hodinách si jen hrají a téměř nic se nenaučí! Hrají.. aha. Takže, jestli jsou tedy praktické ukázky pokusů v hodinách chemie, fyziky, biologie a podobných předmětů, které rozšiřují látku a pomáhají studentovi proces lépe pochopit, nazývány konspiračními teoretiky „hraním“, prosím. Ale, vždyť právě tohle je na celé hodině to nejlepší! Je to tím, že takové reálné ukázky, které student vidí živě před očima, jsou mnohem příjemnější. Jelikož, buďme upřímní, z výkladu se nedá vše dokonale pochopit, nebo snad ano? Co oči nevidí, srdce nebolí. Ale tak, co oči nevidí, mozek nepochopí.
A že se nenaučíme? Hmm.. takže snad to, že se nic nenaučíme, dopomohlo studentům k jedněm z nejlepších výsledků při loňských maturitách?

Je to nekřesťanská škola, založená na mystických přesvědčeních. Je proti Bohu! To jsou dosti silná slova. V mladších letech jsem navštěvovala křesťanskou základní školu. Znám tedy, jaká jsou její přesvědčení v oblasti chování se k druhým a podobně. A na rovinu vám teď říkám..  Jak jsem se potom v prvních dnech mých návštěv na lyceu smála pod vousy, když jsem zjistila, že propaguje zcela stejná přesvědčení a myšlenky, jako má základní škola.. A co se víry týče, ta je neurčená a neohraničená. Ať věříte v cokoli, jste vítáni. Ale rozhodně se nejedná o nic mystického.

Můj pokus o kresbu antické sochy „Umírající gal“

Doufám, že vám je již z mých výše uvedených slov jasné, co je pravdou, a co jen ošklivou fámou vzniklou z pouhé neinformovanosti. O lyceu mluvím ráda a často a teď mi to nedá a musím citovat jednoho z mých přátel, který řekl:

“ Já, co jsem si o tom přečetl, tak soudím, že je to velmi lidská forma vzdělání, zaměřená na poznávání a pochopení. A k tomu i ta duchovní složka, která je ovšem závislá na každém jedinci, nezbytně patří. Protože, bůžek, Bůh, vyšší moc nebo cokoliv jiného, je v naší mysli a bez myšlení nejsme schopni poznávat ani chápat..“

Já bych to neřekla lépe. Proto už jen za sebe dodám, že lepší školu jsem si vybrat nemohla. Panuje tu přátelské prostředí. Učitelé jsou skutečně zapálenými nadšenci a znalci ve svém oboru, a proto vám bez problémů předají veškeré potřebné informace. A pokud snad něco nepochopíte, nebo nejste s něčím spokojeni, zajděte za tím kterým profesorem a sdělte mu to. Narazíte na vstřícnost, otevřenost a na touhu všechny nastalé problémy řešit. A co víc, tahle škola zkrátka dokonale vyhovuje mé osobnosti a povaze. Vzdělání okořeněné uměním..

Abych ještě dořekla, Waldorfské lyceum mi otevřelo nové obzory a odhalilo ve mně netušené „dovednosti“. Zlepšila jsem se v uměleckých předmětech, takže mé obrazy a jiná díla už jsou docela koukatelná, Ne světoborná, ale oproti tomu, jak vypadaly mé umělecké pokusy před tím..
Také samozřejmě praktika, která jsem v rámci výuky absolvovala. Tady mám na mysli především praktikum zeměměřičské, kde jsem se skutečně naučila, lépe řečeno, vyzkoušela, jak tvořit mapy pomocí teodolitu. A takhle bych mohla pokračovat. Za zmínku ale stojí ještě to, že jsem konečně díky této škole porozuměla přírodovědným předmětům, jako je chemie, fyzika a matematika, ve kterých jsem vždy dosti tápala. A to se stalo právě díky pokusům a praktickým ukázkám, a také díky propojování vyučované látky s logickými, praktickými souvislostmi. To je to, co je na této škole krásné!

No, ale teď už dost slov. Pokud se chcete o waldorfské pedagogice dozvědět více, zavítejte SEM. Ale já, já už pro dnešek končím.

Komentáře: 22 (+add yours?)

  1. Val
    Feb 10, 2016 @ 21:11:02

    Zdravím, škola je velmi zajímavá.
    Tento ročník se hlasím na střední školy a dosti o této škole přemýšlím už z principu, že mi vadí jakým způsobem jsem byla učena do teď. Příjde mi jako by na každé škole zabíjeli umělce a programovali nás jako stejně fungující roboty do systému. Hrozně tím trpím, mám strach ze středních škol protože vím, co mne čeká. Však, mám pocit, že tato škola je opakem, přijde mi tak sympatická.
    Jen tápu v matematice a chemii, mé známky nejsou moc chvalitebné. Tak nějak mi prostě příjde , že za těch devět let mi ješte nikdo nevysvětlil podstatu toho šíleného počítaní, tak jsem místo toho abych večer ztrácela hlavu nad vzorečky a čísly , dávala jsem přednost čtení, psaní a poslouchaní hudby, malování. Teď je mi říkáno jak se kvůli tomuto nikam na dobrou školu nedostanu a mám strach.
    Tak se chci zeptat, myslíte, že člověk jako já s průměrem 1,9 má vůbec nějakou šanci dostat se na tuto školy. Nebo se mám smířit s tím, že budu muset kvůli svému klení matematiky a chemie chodit na školu, která mě děsí.(obchodní akademie) děkuji předem za nějaký ohlas.

    Odpovědět

  2. Trackback: Vybalování středoškolského života a maturitní ohlédnutí | Listy Snů Duo
  3. Jirka
    Nov 24, 2013 @ 16:53:32

    Hezký! Přeju úspěšné dokončení studia a hlavně mnoho zážitků již během studia🙂 Kolega z Prahy.

    Odpovědět

  4. lady Lianna Ellusive
    Aug 09, 2012 @ 15:43:21

    Největší sranda je, že jak římskokatolická církev, tak ještě pár těch „bokových“ má na chlup stejnou bibli. Ze zvědavosti jsem se tam dívala a jiné je jen Boží jméno:-) Proto nechápu řimskokatolické křesťany, co se vozí po ostatních křesťanech.

    Odpovědět

  5. ladyesik
    Jul 15, 2012 @ 11:58:12

    Tak o této škole jsem nikdy neslyšela, děkuju za rozšíření obzorů🙂

    Odpovědět

  6. Janinka
    Jul 07, 2012 @ 13:00:31

    O škole založené na podobném principu jsem přemýšlela pro svého prvorozeného, protože on je prostě „jiný“. Nakonec mi to vymluvila švagrová učitelka, že to je sice dobrá škola, ale u nás se provozuje jen první stupeň a pak by musel přejít na normální školu a to asi pro něj byl tvrdý přechod…

    Odpovědět

    • Le fille Ash
      Jul 07, 2012 @ 13:28:27

      To ano, i když samozřejmě, ne všichni z waldorfské základní školy přecházejí na waldorfskou střední..

      Odpovědět

    • JanL
      Jan 13, 2015 @ 10:00:47

      V tuto chvíli nevím o Waldorfké základní škole, která by měla pouze 1. stupeň (t.j. 1.až 5. ročník)…🙂 Většina W škol má dnes cca 20tiletou hitorii a spoustu absolventů vyšlých z devátých tříd…

      Odpovědět

  7. Fredy Kruger
    Jul 06, 2012 @ 01:21:17

    “ V chemii, v fyzice tápám …….
    matematiku ? chápám !

    Úkoly zvládávám vždy hravě ,
    ….. v dvanáctkové počítám soustavě ! “

    Muž napůl je nahý, zdobí jej srst,
    na každě ruce , – navíc má prst ,
    na nohách protistojné palce !

    “ Jest génius, ať je to jak chce “ !
    ( Frantischekk Huttka opakuje )

    Muž na stromě cosi integruje,
    vše potom nakonec odmocní ……

    “ Pane ! nejste snad nemocný ? “
    ( dí travestit Kuntt ) … “ pane ,… na chvilenku ….
    … Ježíši ! ukrad mi podprsenku ! “
    zloděj … teď zmizel ve větvích !“

    “ Mně ukrad podvazky ! “ ( řek Huggo Pích )
    “ K loupežím jej to nutká !
    ……. zná jej Frantischekk Huttka ? “

    “ Jen z parku …tu … podle vidění “

    Všichni tři muži jsou zděšeni !

    Odpovědět

  8. Daniela
    Jul 04, 2012 @ 13:08:58

    Ešte som ti čosi zabudla. Teraz som trošku klikala po slovenskom wordpresse a našla som možno podobné dievča ako si ty. Ešte aj jej stránka má presne tento istý vzhľad, ako máš aj ty. Mrkni sa tam: http://nihonyumi.wordpress.com/

    Odpovědět

  9. Daniela
    Jul 04, 2012 @ 13:06:55

    Pekne si napísala o svojej škole. Jedna základná škola, ktorá je neďaleko môjho bydliska, učila tiež waldorfskou formou, ale škola už zanikla. Mala nedostatok žiakov. Zaujímalo by ma, aký ste mali napríklad na konci školského roku priemer známok, či sú na tej tvojej škole len dobrí študenti, alebo sú tam aj flákači. Predpokladám, že ty by si bola na hociktorej škole dobrou žiačkou🙂

    Odpovědět

  10. Vendy
    Jul 02, 2012 @ 23:27:24

    O této škole jsem myslím neslyšela, nebo jen letmo – obrázek jsem si nedělala žádný. Ale díky, že tady vidím víc – hlavně vidím tvé nadšení a tvůj zápal pro tuhle školu – a která škola se může chlubit nadšením studentů?
    Zdá se, že u nás je všechno naruby – co je dobré, to se zavrhuje a co je špatné, to jen kvete. Jsme zaplevelená země.

    Odpovědět

  11. Jarka
    Jul 01, 2012 @ 09:23:08

    K tomuto nejsem schopna se vyjádřit o waldorfském učení, nevím vůbec nic.😦

    Odpovědět

  12. Ježurka
    Jun 30, 2012 @ 13:21:45

    Taky jsem to přečetla jedním dechem. Ne proto, že bych slyšela nějaké negativní ohlasy na tuto školu, ale proto, že jsem o této škole nikdy ani neslyšela. Já myslím, že je vše OK, už to přímo vyzařuje z Tvého článku a je dobře, že jsi tam spokojená. Tak by se měli cítit asi všichni studenti, bravo!

    Odpovědět

    • Le fille Ash
      Jun 30, 2012 @ 13:26:12

      Děkuji. Jsem ráda, že z článku vyzařuje to, co jsem chtěla aby z něj vyzařovalo! Ano, je vše ok a ano, jsem tam moc spokojená.
      A jinak, nesmírně mne těší, že jsem Ti školu přiblížila..

      Odpovědět

  13. Beatricia
    Jun 29, 2012 @ 22:18:27

    S velkým zájmem jsem pozorně četla tento článek, protože jsem slyšela jen samé negativní posudky o této škole. Já nevím přesně, jestli se platí školné, ale dojem veřejnosti je takový, že je to vyhazování peněz, a že výuka není adekvátní. Jsem proto ráda, že jsem od tebe získala správný dojem, protože jsi přímo studující na této škole. Článek je to krásně napsaný a slouží ke cti tobě i škole..

    Odpovědět

    • Le fille Ash
      Jun 29, 2012 @ 22:21:24

      Ne. Školné se neplatí a i kdyby, žádné vyhazování peněz by se nekonalo. To ani v nejmenším! A klidně Tě mohu s čistým srdcem ujistit, že výuka je adekvátní a kvalitní.
      Jsem moc ráda, že jsem Ti pomohla v rozšíření obzorů!

      Odpovědět

I ty se můžeš podělit o své pocity z článku;

Jsme k nalezení v…

Podporuji

ikonka 88x31

Web spadá pod licenci!

Licence Creative Commons
Listy snů, jejímž autorem je Anděla L. Heřmánková, podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko .

