Nad Berounkou pod Tetínem, růže již se červená; aneb Květino? Co mi chceš říci?

Víte, že květiny mluví? Ne? No, já, přiznám se, jsem se o to donedávna také vůbec nezajímala. A přitom mnohdy řeknou více než slova… Totiž, byla jsem požádána, abych toto téma, spolu s p. Zelenou, zpracovala. Zkusila jsem to, jen okrajově sice, ale i tak musím říci, že to je téma vážně velice zajímavé. Tedy, dosti slov a: „Nechme hovořit květiny.“

Když od své drahé polovičky dostanete nějakou květinu, pak je dosti možné, že vám tím chtěl říci mnohem více, než jen vám udělat radost. Proto je dobré si všímat, co přesně jste to vlastně dostaly..

Co třeba růže? Ano, zrovna tu máte jistě již neodmyslitelně spojenou s pravými romantickými chvilkami a s jasným projevem jistého krásného citu. A tak tomu i opravdu je. Ovšem přidejme ještě vyjádření vášně. Růže, je-li rudá, vám sděluje jednu jedinou zprávu: „Miluji Tě“. A pokud při převzetí této květiny zjistíte, že je bez trnů, pak vězte, že zde zavládla Láska na první pohled.

https://i2.wp.com/upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/ba/Kv%C4%9Bt_r%C5%AF%C5%BEe_1188.jpg

Růže jsou krásné, to uznávám. Avšak u mne v žebříčku oblíbenosti vedly odjakživa gerbery. Je to podivné, ale zjistila jsem, že pokud tomu tak je, pak mé povaze vévodí vlastnosti jako: „Romantičnost, snílkovství a víra v čistou, pravou lásku“, s čímž skutečně nemohu nic jiného, než souhlasit. Navíc, dostanete-li gerberu, pak to je vyjádření věrnosti a upřímnosti.

https://i2.wp.com/upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f8/Gerbera_pink.jpg

 A teď jsem zase na sebe něco prozradila, že? Ale tak, vy už to vlastně stejně povětšinou víte. Tedy pokračujme..

Další zajímavou květinou je tulipán. Ten je však zároveň i dosti rozporuplný. Na jednu stranu vyjadřuje odpuštění chyb, věrnost a upřímnost a červený dokonce poví to samé, jako rudá růže, avšak na stranu druhou ten žlutý značí pýchu obdarovaného a oranžový jeho povrchnost.

Tulipán

Podobně jako gerbera, avšak ještě trochu jasněji, vyjádří čistotu citů bílá lilie. V její řeči vám také může být sděleno, že vztah je založen na upřimnosti a pravé lásce. Lilie ještě navíc spojuje živoucí bytost s nadpřirozenem a fantastičnem, přirozenou krásou a elegancí. A ještě by se také dala považovat za květinu ochrannou. To ona totiž chrání vztah před „nezvanými hosty“ a narušiteli.

https://i0.wp.com/upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3a/Lily_white.jpg

A co třeba karafiát? I ten patří mezi krásné květiny. Pokud ho obdržíte, pak to zřejmě bude někdy na počátku vztahu. To proto, že bílý oznamuje ženě, že v někom rozhořela a vznítila nepolapitelné víry citů a myšlenek. Okouzlila ho. Zároveň je s ním také většinou spojena nedočkavost, nedočkavost na vaši odpověď. A třeba červený ještě vyjadřuje obdiv k vaší osobě.

https://i2.wp.com/upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6d/Moondust-carnation.JPG

Nakonec ještě zmíním kopretinu. Můžeme ji nalézt všude, je možné ji přinést z louky, není těžké ji získat. ale i ona, stejně jako tulipán, je dosti rozporuplná. Může vám totiž vyjádřit to, jak jste krásná a nevinná, ale zároveň je schopna říci i „Na shledanou“.

A když už jsme se dostali k tomu loučení, tak abych nemluvila jen v superlativech, některé květiny také samozřejmě naznačují neveselé zprávy. Třeba slunečnice či narcis svědčí o přílišné pýše a zahleděnosti sama do sebe. Petúnie zase vykládá o nepříjemné společnosti ze strany obdarovaného, sasanka značí neopětovanou lásku a aloe zármutek, oranžová lilie nenávist a žlutá chryzantéma malou lásku. Pokud však dostanete gladiolu, pak tím je řečeno: „Nespěchej na mne, prosím.“ a pivoňkou se dá vyjádřit ostýchavost a nesmělost toho druhého.

https://i0.wp.com/upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/de/Marguerite.jpg

Ale pozor, nejde jen o význam květin. V jejich řeči také hrají důležitou roli barvy. Bílá většinou značí nevinnost a čistotu. Červená samozřejmě vášeň a lásku, podobně jako růžová, která je ještě spojována s romantikou. Fialová oproti tomu je znakem rozvážnosti a pokory a modrá krásy a vytrvalosti. Zároveň ale i nešťastné lásky. Nejrozporuplnější barvou je pravděpodobně žlutá, která může znamenat jak prospěch v lásce, tak ovšem, například žlutá růže, žárlivost.

Sečteno, podtrženo. Květinami jde říci mnohé a pokud jejich řeči rozumíte oba, pak doopravdy sdělí více, než slova. Ovšem ani toto samozřejmě není možné brát jako směrodatné. Vždyť i když květiny mluví, váš partner o tom vědět nemusí, a tak vám koupí například žlutou růži zkrátka jen proto, že žlutá je vaše oblíbená barva, normálně značící optimismus a radost. Takže, je zajímavé být poučena, ale v některých případech není dobré brát tyto poučky vážně. Navíc, vždyť je to jen lidmi vymyšlená roztomilá hra.

Ovšem, samozřejmě, i když jde jen o hru, jsou chvíle, kdy ji není dobré zatracovat. Spíše naopak. A tak tomu bylo i v mém případě. Tři vylisované lístečky z rudé růže, kterou jsem nedávno dostala, mám teď pečlivě uschované a budou mi ještě dlouhou dobu připomínat ten krásný nezapomenutelný okamžik. A co vy tedy? Už věříte, že se dá mluvit nejenom slovy?

Komentáře: 27 (+add yours?)

  1. Luca
    Jan 15, 2015 @ 14:45:01

    Krásný kytičky. Já jsme si taky udělal doma království květin. Nakoupila jsem si řezané květiny v květinářství a všechny si nařízkovala :))) Skoro všechny se chytli a vypadají moc super.

    Odpovědět

  2. Lucerna
    Jun 27, 2012 @ 11:43:40

    Pekne prepracovane. Ja mam rada divoke ruze🙂.

    Odpovědět

  3. Tlustjoch
    Jun 26, 2012 @ 16:09:41

    Pěkné fotečky.
    Já mám ve sbírce několik starých pohlednic s květomluvou. Jdu to zkontrolovat.

    Odpovědět

  4. Vendy
    Jun 25, 2012 @ 13:48:11

    Je to pěkná květinová hra a dřív opravdu kolovaly takzvané Květomluvy.
    Jenže, to by si museli přečíst hlavně pánové🙂
    Pěkné počteníčko. Chtěla jsem připsat, že žlutá růže znamená opravdu žárlivost, ale už jsi to v článku uvedla, takže (zase) nic…🙂

    Odpovědět

  5. ilon
    Jun 25, 2012 @ 13:06:06

    Ach – a já ze srdce miluji tulipány. Je to moje osudová květina. Proto ji dostávám od rodiny i přátel ke všem různým výročím🙂 Tolik tuto květinu miluji, že jsem si dokonce malý tulipánek nechala vytetovat na zápěstí🙂

    Odpovědět

  6. Daniela
    Jun 24, 2012 @ 21:28:04

    Asi by som to napísala podobne ako Jarka. Keby si išla čítala viac zdrojov, zistila by si, že sa autori vo vlastnostiach jednotlivých kvetov a ich farieb nezhodujú. Takže darujme kvety, buďme obdarované a tešme sa z nich. Kvety si kupujem tak, aby mi aj farebne ladili s interiérom a moji blízki vedeli, aké farby kvetov mi majú darovať.
    P.S. Neviem, koho by napadlo darovať napr. petúniu. Je pekná, ale v záhone alebo v truhlíku na balkone.

    Odpovědět

    • Le fille Ash
      Jun 24, 2012 @ 21:31:33

      Ano. Já vím. Jinak, zdrojů jsem si přečetla několik. Nejméně pět článků jsem zhlédla a vytáhla z nich především to, kde alespoň trochu shodovaly.. Jinak ano, nejlepší je zkrátka květiny „přijímat“ bez ohledu na to, co je to za druh.. Vždyť vždy potěší!

      Odpovědět

  7. corly
    Jun 23, 2012 @ 22:06:33

    To bylo krásné….moc pěkné počtení a pokoukání milá Le Fille…:-))To se ti zase povedlo!:-))Já bych si vybrala Kopretinu,ale když ona má i ten druhý význam….-((
    Ale gerbery mám taky moc ráda,už jenom proto,že byly svatební kytičkou mojí maminky!:-)
    Měj se moc krásně!

    Odpovědět

  8. Janinka
    Jun 20, 2012 @ 21:27:49

    Děkuji za pěkný výlet do tajů květinkodarování🙂. Moje maminka mi většinou přináší gerbery, takové krásně růžovoučké…

    Odpovědět

  9. Ježurka
    Jun 20, 2012 @ 16:44:01

    Se zájmem jsem si přečetla toto krásné povídání o řeči květin a přiznávám, že jsem většinu toho nevěděla a jsem přesvědčena, že manžel neví vůbec nic a tak dostávám většinou gerbery a event. v tom přidané karafiáty v různých barvách. Ale spokojeni jsme určitě oba i po těch více jak třiceti letech.

    Odpovědět

  10. Lúthien
    Jun 20, 2012 @ 08:58:09

    Taky mám asi nejradši gerbery a to proto, že dlouho vydrží a neuschnou hned, jako třeba růže. Myslím si, že když jde muž koupit květinu, určitě tohle neví a na nic takového nemyslí😀 Já květiny nedostávám, tak uvidím, až třeba někdy nějakou dostanu.
    P.S. Fredy, dobrá básnička😀

    Odpovědět

  11. Jarka
    Jun 20, 2012 @ 07:48:54

    O tom, že lze květinou vyjádřit víc, než si myslíme, jsem už slyšela i četla. Když ale nějakou dostanu, mám takovou radost, že rázem zapomínám na přečtené a prostě se jen raduji. A je mi jedno, jestli jsou to červené růže, nebo bílá kopretina.😀 Minulý týden, mi přinesla neteř pivoňky a nejen, že byly krásné, ale provonily celý obývák.😉

    Odpovědět

  12. Šeříková
    Jun 20, 2012 @ 07:24:02

    Stačí si jenom přivonět, dotknout se stonku, očima ochutnat každá květ- každý jeho vzdech, každý jeho pocit. Nádherný článek!🙂

    Odpovědět

  13. Fredy Kruger
    Jun 19, 2012 @ 22:35:55

    “ Když vystrčím žebřík nad komínem,
    vidím, u Berounky pod Tetínem
    jak houfují se straky „!

    “ Já chtěl bych to vidět taky „!
    Vykřikl Wladymir Kubelik

    “ Dva nevejdeme se na žebřík !
    Vylez si po žebříku jiném “ !

    …… ke rvačce došlo nad komínem !

    Odpovědět

  14. Beatricia
    Jun 19, 2012 @ 20:42:15

    Moc krásné téma, květiny miluji a pevně věřím, že mluví. Vždyť je o tom celé dílo „Květomluva“. Článek je velice hezký a líbezný.

    Odpovědět

I ty se můžeš podělit o své pocity z článku;

Jsme k nalezení v…

Podporuji

ikonka 88x31

Web spadá pod licenci!

Licence Creative Commons
Listy snů, jejímž autorem je Anděla L. Heřmánková, podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko .

