Jak jsem se stala neoficiálním holmesologem

Tu čest se s ním setkat jsem měla již před několika lety, avšak tehdy jsem ještě nevěděla, nakolik zamíchá mým seznamem oblíbených literárních postav. Do mého života sice plně zasáhl teprve nedávno, zato ale takovým způsobem, že na to dlouho nezapomenu. Vážení, toto je Sherlock Holmes, seznamte se!

Už ani nevím, jak dlouho to je. Rok? Možná dva? Teď nechci tvrdit, že tohle je časové určení doby, kdy jsem poznala, že nějaký takový slavný detektiv vůbec existuje. Ne. To jsem věděla již dříve. Ale právě před těmi dvěma roky jsem ho poprvé uviděla „v akci“. Náhodou jsem totiž zapnula jednu slovenskou televizní stanici přesně v době, kdy běžel seriál Dobrodružstvá Sherlocka Holmesa. Díky němu jsem teprve Holmesovi přišla „na chuť“. A bylo to hlavně díky hlavnímu představiteli, anglickému herci Jeremy Brettovi, který postavu „jediného soukromého detektiva a poradce“ pojal takovým způsobem, že si teď jiného Sherlocka Holmese nedovedu představit. A nejsem jediná.

Ale až takhle daleko jsem se dostat nechtěla. Nu, co už… tak trochu zrychleně. Viděla jsem několik dílů zmíněného seriálu, jež vysílala televize. Když však jejich chvíle slávy skončila, i já jsem na ně na nějaký čas pozapomněla. Až nedávno jsem si opět onoho velkého detektiva a jeho příběhy vybavila a znovu jsem dostala chuť se na ten samý seriál podívat. Dalo mi sice práci ho najít, ale nakonec jsem přeci byla úspěšná.

Typický zamyšlený pohled, který Jermey Brett postavě Sherlocka propůjčil

Jen chabý, avšak zajímavý, sestřih toho, co Jeremy Brett předvádí. A ještě ke všemu v originále. (Ale nenechte se odradit. Krásně se to poslouchá a krásně se na to dívá. Rozumět nepotřebujete…)

 

Pak šlo už vše velmi rychle. Každý další díl zvyšoval mou náklonnost nejen k seriálu jako takovému a zároveň i k vybraným hercům (a tím více k Jeremy Brettovi), ale hlavně k samotné postavě Sherlocka. Jeho způsob řešení případů, který každému pozorovateli připadá tak neuvěřitelný a přitom, dle jeho slov: „Je naprosto jednoduchý“, mne fascinoval čím dál tím víc. Watsonovi velký detektiv řekl: „Kdybych vás nechal příliš nahlédnout do způsobu, jakým pracuji, záhy dojdete k závěru, že vedle vás stojí naprosto obyčejný chlapík.“ A tu jsem si musela položit malou otázku… Skutečně? Skutečně byl Holmes obyčejný chlapík? Nebo mu přeci jen sir Arthur Conan Doyle dal do vínku nějaké ty nadpřirozené schopnosti?“

Co si myslím já? Pravdu měl Sherlock. On skutečně byl tím „obyčejným chlapíkem“ za něhož se neustále prohlašoval. Neměl žádné nadpřirozené schopnosti. Ne. Jen neuvěřitelný pozorovací talent, díky němuž dokázal divy. Pozorovací talent je věc, která je zábavná a stojí za to ji rozvíjet. Když se dobře díváte, zjistíte, že plno důležitých věcí se dá zjistit z pouhých maličkostí. Uvidíte-li například ve vlaku odloženou čepici (na odkládacím prostoru pro zavazadla nad hlavami cestujících) jejíhož majitele jste náhodou přehlédli, zkuste si, schválně, dle této jediné indicie sami pro sebe vytvořit možný profil nositele. Jde to. Malá odbočka, proč jsem hlavně začala číst celý kánon (všechny romány a povídky o Sherlocku Holmesovi)? Protože on tyhle pozorovací schopnosti měl, a to, co je popsané v knize, se dá s trochou snahy aplikovat i v běžném životě. Vím, o čem mluvím. Sem tam to zkouší a opravdu to funguje. Neříkám, že na 100%, ale nějaké věci jsem o majiteli čepice vydedukovat dokázala. Tím se teď nechci chlubit, jestli to tak vyznělo, nesmírně se omlouvám, chci tím jen dokázat, že byl Sherlock Holmes skutečně Doylem napsán tak, aby byl reálný a aby jeho postupy doopravdy fungovaly. Z toho ovšem nutně vyplývá, že sám autor musel mít ohromný pozorovací talent, který už jen propůjčil své vymyšlené postavě.

Má vypůjčená kniha

Ale to už jsem zase zaběhla do přílišných detailů, omlouvám se. Zkrátka a dobře. Postava Sherlocka Holmese mne zaujala. A to velice. Nikdy jsem detektivky nečetla, abych se přiznala, ale tady mi to jinak nedalo. A proč mne vlastně tolik tento podivínský detektiv fascinuje? Vy se ptáte? Holmesova zvláštní náladovost. Minulost opředená silnou mlhou nevědomosti, neznalosti a tajemství. Jeho zamyšleníhodná přesvědčení a jeho mírně povýšenecká povaha (ke které ovšem má plné právo…).  To všechno jsou aspekty, které dělají jeho postavu natolik zajímavou a pozoruhodnou.

Ano. Teď už i já jsem propadla Holmesově štiplavé eleganci a přirozenému šarmu. A to, tohle všechno, Brettem počínaje a prozatím první vypůjčenou knihou konče, mne dovedlo až sem. Jistě. Název článku. Nazývat se holmesologem je ještě v tuto chvíli předčasné a přehnané, ale neoficiálním holmesologem, který skutečně (prozatím) uznává tři základní postuláty holmesologie, tedy vědy o Sherlocku Holmesovi a jeho příbězích, se stát mohu. Takže vážení, článek, který jsem psala výše, berte jako souhrn faktů, která jsou obecně známa. Ovšem já nyní musím začít z trochu opačného konce. Tedy! Sherlock Holmes žije mezi námi, mí drazí čtenáři. Doktor Watson byl tím, který všechny příběhy sepsal a sir Doyle byl pouhým Watsonovým literárním agentem… Tohle je celá pravda, kterou poznala holmesologie. A nyní mne už prosím omluvte. Musím se zastavit u Sherlocka. Pozval mě totiž na čaj a neukázala bych v dobrém světle, kdybych zmeškala. Tak tedy, Adieu!

A na závěr jen ukázka jednoho z Holmesových koníčků. Hra na housle je mu stejně tak blízká, jako jeho dýmka. A že on hrát skutečně umí! Nu, posuďte sami…

Komentáře: 29 (+add yours?)

  1. Trackback: Listovníček šestý « Listy snů
  2. Janinka
    May 09, 2012 @ 21:12:58

    Teď jsi mi ale kápla do noty… Ztvárnění Sherlocka Jeremy Brettem jsem milovala, nikdo jiný ho nedokázal zahrát tak, jako on, viděla jsem snad všechny díly jak seriálu, tak celovečerních filmů… Škoda, že herec tak brzy zemřel, jeho famózní koncert sarkasmu a humoru mi chybí… I když částečně ho nahrazuje nový film o S.H s Robertem Downey juniorem, ten postavě dal opět jiný rozměr a opravdu se mi film líbil.

    Odpovědět

    • Le fille Ash
      May 09, 2012 @ 23:16:04

      Tak to jsem ráda, že jsem Ti kápla do noty! Ani nevíš jak… i mně je líto, že už Jeremy, ač ještě mohl, již není mezi námi. To nám ale nemůže vzít zážitek z jeho nezapomenutelných hereckých výstupů!😉

      Odpovědět

  3. Šeříková
    May 06, 2012 @ 08:52:28

    Sherlock si získal srdíčka mnoho lidí, i když z jednoho pohledu nechápu proč a z druhého se usmívám od ucha k uchu, když si ho pustím. Ale líbí se mi, jak moc člověk dokáže obdivovat.
    Krásně napsané🙂

    Odpovědět

    • Le fille Ash
      May 06, 2012 @ 11:41:27

      Rozumím… je to vskutku velice zajímavá (a dovolím si poznamenat i „rozpolcená“ ) osoba. Avšak právě to je na něm tak obdivuhodné😉 Že i díky své zvláštní povaze, dokáže být nesmírně milý, spravedlivý a chápavý…🙂

      Odpovědět

  4. ilon
    May 05, 2012 @ 19:36:26

    Miluji Sherlocka Holmese, i v knihách, i ve filmech. Jsou to pro mě úžasně uklidňující příběhy, i když někdy běhá mráz po zádech. Ale neznám krásnější chvilky, než, když venku prší, zabalím se do deky, vezmu si knihu s tímto hrdinou, k tomu si uvařím čaj a přenesu se do toho světa plného vřesovišť a chladné mlhy🙂

    Odpovědět

  5. Beatricia
    May 02, 2012 @ 11:15:10

    Zde je informace o herci, který se mi zapsal do duše jako Sherlock Holmes. Je to slavný britský herec Peter Cushing. Nejvíce zazářil ve filmu Pes baskervilský a Maska smrti. Bohužel, už zemřel v r. 1994

    Odpovědět

    • Trigatron
      May 02, 2012 @ 12:38:46

      O pár komentářů níže jsem dával trailer na jeden film s ním.. ač ve společnosti milý a zábavný člověk, na place dokázal ztvárnit jakoukoliv, i tu nejzvrácenější, roli nadmíru přesvědčivě.

      Odpovědět

    • Le fille Ash
      May 02, 2012 @ 18:26:48

      Děkuji, Beo!😉 Jeden z těch filmů zkusím zhlédnout… a jinak, Jeremy Brett zemřel, naneštěstí, o rok později. Tedy v roce 1995.

      Odpovědět

  6. Vivienne
    May 02, 2012 @ 09:38:17

    taky jsem si ho v poslední době pustila k tělu🙂

    Odpovědět

  7. Kelyš
    May 01, 2012 @ 20:51:32

    Nebudu zde psát sáhodlouhý komentář a vypisovat to, co už napsali přede mnou. Jen říkám ANO, ANO, ANO. Sherlocka Holmese miluji. Četl jsem a viděl nespočet verzí.🙂

    Odpovědět

  8. Das
    May 01, 2012 @ 19:16:53

    Musím říct, že článek si napsala moc hezky a dobře se mi četl.
    Ač vím, kdo nebo co je Sherlock Holmes, nikdy jsem ho vlastně neviděla ani jako seriál a ani jako nějaký ten novodobý film. O knížkách jsem nevěděla vůbec, ale když tak přemýšlím, vlastně vím, že je to původně literární dílo.
    Ukázka seriálu mě nijak nenadchla.
    Ale šíleně mě zaujal jeho pozorovací talent. Máš pravdu, z toho se dá odvodit lecco. A taky si myslím, že dobrou pozorovací schopnost má Dr. House.😀
    Na závěr; netvrdím, že si nikdy Sherlocka nepřečtu. Hodně čtu a nemám problém s žádným žánrem.
    P.S.: Víš, že autor Sherlocka ho začal psát v čekárně u doktora?

    Odpovědět

    • Le fille Ash
      May 01, 2012 @ 19:55:18

      Říkám, ta ukázka nebyla dokonalá… ale jinou vhodnější jsem naneštěstí nenašla. Dr. House, říkáš? Ano, pravda… ale rozhodně tak rozvinutý😉 Postava Sherlocka je na pozorovacím talentu postavená. Houseova zase těží trošku z něčeho jiného🙂
      Post scriptum: Ne, o tom, kde začala Doyle psát svůj román, jsem nevěděla…! Ale je to dosti zajímavé!

      Odpovědět

  9. annapos
    May 01, 2012 @ 18:39:28

    Knihy jsem četla již moc dávno, i ty staré filmy, si již moc nepamatuji, snad až na Psa Baskervillského, někdy ze šedesátých let, a to proto, že jsem ho viděla vícekrát, neuškodilo mě si obnovit paměť, a nový film si jistě stáhnu. Děkuji Ash, moc hezky jsi to napsala.

    Odpovědět

  10. Trigatron
    May 01, 2012 @ 16:52:53

    Čtivý článek o zajímavém tématu. A tvorbou A.C. Doyla jsem se setkal díky impulsu BBC, když začala natáčet onoho moderního „Sherlocka“. A tak jsem hledal a hledal a četl a četl.. a také shlédl pár televizních a filmových zpracování. A těch Holmesů v historii bylo dost:
    http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_actors_who_have_played_Sherlock_Holmes
    Pro mne vedli dlouho Christopher Lee a Peter Cushing, britští herci ze staré školy.. i když ta zpracování, kde Sherlocka ztvárnili, byla dost podivně napsaná. Benedict Cumberbatch je pak docela zdařilým pokusem, přiblížit detektivku nové generaci.. i když se to původnímu detektivu z Baker Street poněkud vzdálilo. Ale zato se stalo nové zpracování populární mezi početnou sci-fi komunitou. O hollywoodském „blockbusteru“ se raději nebudu ani zmiňovat.. velká jména v americké story. Brr.

    Závěrem doufám, že jsi na dohodnuté setkání nepřišla pozdě, a vychutnala si šálek čaje a houslovou hru.

    P.S.: Tohle, poněkud přehnaně horrorové zpracování se vyznačuje jak hvězdným obsazením, tak i tím, že je to 1. Holmes v barvě.

    A právě díky tomuto zpracování si představuji Sherlocka tak, jak tady vypadá. Má ten typický humor, lehký nádech povýšenosti a VÍ. Vždy a všude.🙂

    Odpovědět

    • Trigatron
      May 01, 2012 @ 16:58:24

      Prosím, překlepů si nevšímej. Mám jinou klávesnici, tak jich tam asi bude spousta.

      Odpovědět

    • Le fille Ash
      May 01, 2012 @ 19:49:18

      Toho moderního jsem také viděla. Neříkám, že je dokonalý, ale rozhodně je zajímavě postavený… Ten s Christoperem Lee jsem, myslím, viděla také.
      Jinak ale děkuji za ukázku😉 Naladila mne na to, shlédnout trochu jiného Sherlocka, než jen toho zmíněného….

      Odpovědět

  11. Jarka
    May 01, 2012 @ 14:51:58

    Taky jsem kdysi měla období, kdy jsem četla detektivky a samozřejmě i Sherloka Holmese, jeho pes Baskervilský (nevím, jak se to správně píše), mi pak naháněl hrůzu v divokých snech.😀 V dnešní době, by mu asi k vyřešení případů už nestačil jen jeho vynikající pozorovací talent, ale případy staré Anglie, řešil bravurně.😉

    Odpovědět

  12. Ivet
    May 01, 2012 @ 14:32:13

    „…i já jsem propadla Holmesově štiplavé eleganci a přirozenému šarmu“.
    Já ale tomu původnímu, starému. Možná i proto, že jsem konzervativní a pokud jsem si oblíbila určité herce a určité postavy – jejich „nástupci“ už pro mne nejsou to pravé ořechové!-:)
    I když věřím, že „tenhle“ Sherlock Holmes ti určitě stojí za to, aby jsi se mu ukázala v dobrém světle! Jaké bylo pozvání na čaj? – : ))

    Odpovědět

  13. Beatricia
    May 01, 2012 @ 14:08:07

    Já mám nejraději toho starého dobrého klasického Sherlocka Holmese. Toho mám usazeného v podvědomí a srovnání s novějšími představiteli neskousnu.
    Jsem ráda, že se ti líbí můj „výprodej“.
    A jinak stále obdivuji a chválím tvé písemné projevy…ty jsou lahůdkové. ♥♥♥

    Odpovědět

    • Le fille Ash
      May 01, 2012 @ 19:37:09

      Klasický… Herců, kteří ztvárnili tohoto dokonalého detektiva, bylo mnoho. Těžko je tedy určit, kterého klasického máš na mysli, protože každý má zřejmě zafixovaného nějakého jiného. Poučíš mne, prosím? Ráda bych porovnala…😉
      Ale ano, i já jsem taková, že když vidím někoho prvně, pak už se těžko smiřuji s někým jiným… a u mne to byl právě Brett, který mne uvedl do světa Sherlocka Holmese

      Odpovědět

I ty se můžeš podělit o své pocity z článku;

Jsme k nalezení v…

Podporuji

ikonka 88x31

Web spadá pod licenci!

Licence Creative Commons
Listy snů, jejímž autorem je Anděla L. Heřmánková, podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko .

