Tichá kaple

Po dlouhé době opět s něčím přicházím. S něčím z mého šuplíku s poezií. Leží to tam již delší dobu, protože jinak nyní procházím jakousi menší tvůrčí krizí. No co, nevadí. „Pomine vše, i to zlé.“ Proto je tu jedna starší báseň, kterou jsem zatím nikde nepublikovala.

Když jsem jela autobusem, viděla jsem po cestě, ne kapličku, jak byste možná dle názvu hádali, ale, pokud si dobře pamatuji, jen strom někde v poli. Bylo to ještě v čase, kdy bylo na zemi ještě pár sněhu… A v tu ránu mne napadl první verš. A potom už se to jen nabalovalo a nabalovalo, až z toho vzniklo:

Na kopci, tam mezi poli,

někde blízko rozkvetlé třešně,

tiše a shrbeně již léta stojí,

stará kaplička.

 

Ze zdi omítka už opadala

stejně, jako její zastaralá sláva

a na nenápadném oltáři,

anděl bez křídla stále soucitně hlavu sklání.

 

Nikdo již nepamatuje časy,

kdy kaple krásou oplývala,

kdy v svícnu u vchodu po nocích,

 veselá světýlka rozverně plápolala.

 

Kaplička však, ta pamatuje mnohé.

Vždyť stojí tam, tiše a klidně,

jako nejvznešenější připomínka

dob, tak dávno již minulých.

 

Ohlédni se alespoň, poutníku zbloudilý,

a oceň její krásu.

Vždyť to, co smyl čas,

zůstat snad může ve vzpomínkách jasu.

Komentáře: 33 (+add yours?)

  1. Trackback: Listovníček čtvrtý « Listy snů
  2. ilon
    Apr 05, 2012 @ 13:35:55

    Krásné. Dýchla z toho na mě nějaká nostalgie, sice to nedovedu vysvětlit, ale to je jedno. Důležité je, že to je nádherné, pro mě plné atmosféry, která mě ladí na smutnější notu, o to hlubší.
    Krása !!!!🙂

    Odpovědět

  3. Ivet
    Apr 01, 2012 @ 19:21:22

    Ano, moc krásné, ne každé básničky se lidem líbí, ne každý má pochopení pro básničky, mě se tahle moc líbí!

    Odpovědět

  4. Vendy
    Apr 01, 2012 @ 17:08:09

    Ash, s tou básní jsi mě chytla za srdce. Ve chvíli kolem mě provanul dech dějin a představila jsem si tu minulou dobu, kdy bylo leccos jednodužší (i když ne lehčí). Krásná báseň!

    Odpovědět

  5. malé srdce
    Apr 01, 2012 @ 00:13:14

    Jsou okamžiky, které zachytáváme ve svých vzpomínkách a uchováváme ve svém srdci. Pomíjivé stopy zachycené krásy jako padající žluté listí podzimního snění. A přesto, jak je to krásné na malý okamžik a na věčnost se této krásy dotknout a zabít tak svou křehkou duši. Vždyť je to právě ta krása, která tolik bolí a přesto ji vyhledáváme a nikdy ji hledat nepřestaneme, dokud se tou věčnou krásou nestaneme. A ta věčná krása je stejná jako je věčná Láska. V ní se milujeme a v ní i umíráme. A z této smrti opětovně povstáváme jako povstává Fénix ze svého znovuzrození. A celá ta smrt i přerod je jen pouhým věčným zábleskem; jen snem, který čeká na své probuzení.

    Byli chvíle, kdy jsem plakal při pouhém pohledu na tancující listí v korunách stromů při ranní cestě do práce. Ó můj Bože, jak jen jsem chtěl být tou zachycenou krásou ve větvoví anebo tím odraženým paprskem právě se probouzejícího kuropění. A právě v této chvíli a jenom v této nepatrné chvíli Tě, slečno Le fille Ash, mohu obejmout ve své lásce, protože tehdy je má láska nejčistější a jen tehdy se může rozplynout ve Tvé vlastní duši.

    Odpovědět

  6. Ježurka
    Mar 31, 2012 @ 16:51:02

    Je vidět, že tady to šlo samo. Múza prostě byla a šlo to. Mně se to líbí i v tom podtextu. Zase Ti to půjde, určitě brzy, uvidíš, nikam nespěcháš, Je zajímavé, že když si čtu jen tak povídání, mohu jen očima. Ale verše, ty si musím přeříkat, aspoň potichu, jen pro sebe. A to je pak úplně jiné pochutnáníčko.

    Odpovědět

  7. Daniela
    Mar 31, 2012 @ 14:27:06

    V tých tvojich veršoch to nie je len o kapličke, ale o ľudskom živote ako takom🙂

    Odpovědět

  8. Janinka
    Mar 31, 2012 @ 12:23:05

    Normálně jako bych se u té kapličky sama ocitla…🙂

    Odpovědět

  9. Jarka
    Mar 31, 2012 @ 08:46:05

    Často při našich výletech po okolí takové stromy, Boží muka a kapličky v polích a lukách vidíme. Některé jsou opravené a jsou u nich i květiny, jiné jsou jakoby zapomenuté a opuštěné. Tvé verše toto všechno, krásně vystihují.😉 Tak to vidíš, inspirace může přijít úplně neočekávaně, při jízdě autobusem.😀

    Odpovědět

    • Le fille Ash
      Mar 31, 2012 @ 10:33:04

      Inspirace?Ta může přijít kdykoli a kdekoli… a většinou se zastaví na návštěvu tehdy, když si nemohu nápad zaznamenat😉 Ale teď už jsem se pojistila. Můj notýsek na inspiraci se pomalu, ale jistě zaplňuje!🙂

      Odpovědět

  10. Vivienne
    Mar 30, 2012 @ 16:29:11

    mě se to dost líbí🙂

    Odpovědět

  11. PISTÁCIE
    Mar 29, 2012 @ 18:25:20

    To je ale super basnicka, ja uz tolikrat zkousela psat basne. ale nejak mi to nejde, nemam na to ten cit, tu basnickou slinu asiii … achich😀 :))) ale fakt suuper

    Odpovědět

  12. Lucerna
    Mar 29, 2012 @ 13:08:33

    Krasne zapremyslanie vo versoch🙂. Ja tiez poslednej dobe pozeram po suplikoch, ci uz pri fotkach, ale mozno aj nejakej tej basnicky. Kto vie, kto zna😀.
    Ja mam v tomto ohlade celozivotnu krizu, pretoze ja som nikdy na to talent moc nemala.. jedine co ma nuti pisat poeziu je moja tvrdohlavost😀. To ze som pocuvala poucenia a krotiku ostatnych jednym uchom dnu a druhym von😀
    Paci sa mi vers ako anjel bez kridla hlavu sklana aj tie uvahy o kaplnke. Az sa mi zachcelo to nakreslit🙂.

    Odpovědět

    • Le fille Ash
      Mar 29, 2012 @ 22:59:26

      Až tak? tebe mé verše nutí k malbě? Ohó, větší pocty se mi snad ani dostat nemohlo!😉 Ale jinak:“Neříkej, že na to nemáš talent… vždyť vše, co stvoříme má ohromnou váhu a důležitost. Protože přeci tvoříme ze srdce a pro radost!😉

      Odpovědět

  13. Beatricia
    Mar 29, 2012 @ 06:47:03

    Jsi oblíbenkyní múzy básníků Euterpé…ona tě políbí, když chce ona. Nedá se ovlivnit. Miluji volný verš a tvoje báseň je jeho nádherná ukázka. Tu kapličku přímo v duchu vidím. Určitě to není jen jen tvoje vidina; kaplička je jistě skutečná. Umíš skvěle vládnout slovům, která navlékáš na jemné nitky veršů a vytvoříš skvělý náhrdelník.

    Odpovědět

  14. RM - Lucifer´s Angel
    Mar 28, 2012 @ 15:18:40

    Pěkný, líbí se mi po obsahové stránce. Ale jinak mi přijde, že tak nějak skřípě, nejspíš mi moc nesedí jak je to veršovaný. Mam od tebe raději jiné věci🙂

    P.s. poslední dobou taky mam tvůrčí krizi, ale když toho člověk má hodně, tak pak prostě nemam chuť něco tvořit.

    Odpovědět

  15. Petr
    Mar 26, 2012 @ 22:41:27

    Hezké zasnění se… Tvůrčí krizi mám taky často, ale pak člověka zas políbí múza nebo jiná víla…

    Odpovědět

  16. Naďa
    Mar 26, 2012 @ 10:32:07

    Já vím, Andělko, jsou různé pauzy, však nepíšeme na zakázku. Krásné verše.

    Odpovědět

I ty se můžeš podělit o své pocity z článku;

Jsme k nalezení v…

Podporuji

ikonka 88x31

Web spadá pod licenci!

Licence Creative Commons
Listy snů, jejímž autorem je Anděla L. Heřmánková, podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko .

