LOTR mystical melodies

Jakožto vášnivý milovník Pána prstenů a všeho, co je s ním spojené, se tak trochu divím, že jsem mu nevěnovala ještě žádný samotný článek. Já vím, nevadí, ale bylo mi to trochu líto. Nu, a když jsem horečnatě přemýšlela, čím začít, napadlo mne jediné. Hudbou. Neboli tedy mystickými melodiemi nejen přímo z filmů, ale i těmi, které se k LOTRovi vztahují.

Už několikrát jsem na různých místech, nejen těch internetových, četla, že příběh Pána prstenů není jen obyčejným příběhem… Že film není jen obyčejným filmem… že je to něco víc. A já mohu jen pokyvovat souhlasně hlavou. Ano, je to tak. I podle mě. Mohla bych se teď rozepsat, proč si to myslím, ale to si prozatím nechám pro jiný článek.

Jen se zmíním, že tím, co dělá film Pán prstenů filmem, je v neposlední řadě hudba. Skladatel Howard Shore dokázal do jeho melodií vložit vše, co příběh potřeboval. Tajemno, krásu, strach, radost, romantiku… zkrátka všechno. Je to až neuvěřitelné. Dodnes mne melodie z filmu nepřestávají fascinovat. A když už jsme u toho, měla jsem to štěstí, že jsem se mohla účastnit koncertu The Lord of the rings symphony na Pražském jaře roku 2009 (jestli si dobře pamatuji datum…) To byl úžasný zážitek. Slyšet všechny známé melodie takhle pohromadě a ještě v mírně rozšířené verzi… na to se jen tak nezapomíná.

Ale teď už k samotnným ukázkám. Řekla jsem, že přidám ty, které jsou známé, ale také ty, které se k Pánovi prstenů nějak vztahují. Co to asi bude, že?

Chvilku vás nyní budu takhle ošklivě napínat. Nevím. Trochu jsem váhala, jestli také začít něčím tak profláknutým, jako jsou ústřední filmové melodie, avšak pak jsem si řekla: „Vždyť ale ty k filmu patří… když nějak začít, tak tím!“ Ale tady se naskýtá nelehký úkol. Vybrat z těch mnoha a mnoha možností, tu pravou. Jistě, mohla volba padnout na veselou a rozvernou hudbu hobití, nebo na nějakou tu romantickou elfskou, ale nakonec to nebyla ani jedna z nich. The end of all things (Konec všeho). Tak se nazývá soundtrack ze třetího dílu trilogie a právě ten jsem vybrala vám pro poslech….

To bylo něco trochu mrazivějšího. Ráda bych proto řekla, že další ukázkou to vyvážím. Ale ne. Nevyvážím… Pokud existuje v Pánovi prstenů nějaká scéna, která mne fascinuje i když ji vidím po milionté (ne, že by mě celý film nefascinoval, jsou ale kousky, které se mi vryly hluboko do paměti), pak je to jistě tato. Je také z Návratu krále. Je mrazivá, děsivá a krásná zároveň. Obdivuji celé její zpracování. Velmi povedené prolínání dvou scén, které se vzájemně tak skvěle doplňují… Ne. Tady opravdu nemám slov. Tedy: Pipin’s song; Edge of night.

A teď už jdeme dále. Teď už to, co ve filmu nebylo. Nebo spíše, teprve bude? Myslím, že nejen fanouškům LOTRa neuniklo, že režisér Peter Jackson se pustil do natáčení dalšího filmu. Ano. Správně. Hobita! Sleduji, jak vše postupuje a jak jim to jde a musím jen říci, že zatím to vypadá slibně! Na internetu se už dokonce objevil i vůbec první oficiální trailer. A spolu s ním i píseň. Zpíval ji trpaslík Thorin spolu s ostatními, když poprvé přišli do Dna pytle. Už když jsem ji slyšela poprvé, tak se mi nesmírně zalíbila. Tak tedy: The misty mountains cold i s částí videa.

Nu, a nakonec tedy dvě, které se opravdu ve filmu neobjevili a nejspíše ani neobjeví. Existuje skupina jménem The Tolkien ensemble. Ti si dali za úkol, nazpívat co nejvíce písní, které se objevili v knížkách. Na svém kontě toho opravdu mají mnoho. I když, nerada to říkám, kdo je zvyklý na Shorovu muziku, tohle ho možná mírně zklame. Tak se to tedy alespoň stalo mě. Avšak tak jako tak se najdou i takové věci, které se jim opravdu povedly. A tady jsou dvě z nich. Bojovná píseň entů, když jdou zničit železný pas a potom veselá písnička Toma Bombadila. To je, naneštěstí, jen knižní postava. Ve filmu se neobjevila. Ale i přesto si myslím, že je to postava velmi výrazná a v určité chvíli velmi důležitá. Na tom však nesejde. A nyní, dvě písně od The Tolkien ensemble.

Tak, pro dnešek opět končíme. A teď si já jdu poslouchat všechna videa, co tu jsou dokola a dokola a dokola….😉

Komentáře: 30 (+add yours?)

  1. Lucerna
    Feb 05, 2012 @ 21:30:52

    Pan prstenov je legenda na ktoru sa neda zabudnut🙂 hudba, kostymi, herci, scenar.. no dobre skoncim menovanim, jednoducho to vsetko je uzasne umelecke dielo😀

    Odpovědět

  2. Trackback: Listovníček druhý « Listy snů,
  3. Fredy Kruger
    Feb 02, 2012 @ 23:41:31

    “ Nijak netlačím na pilu,
    však řadu jsem zjistil zde omylů !
    … například takzvaný Frol :
    Nebyl to Frol , – ani troll
    ( skřet možná menší hobita “ )

    … hovoří Usrall Kolikka :
    “ Já tvrdím, že je to broukl ! !
    … Jen jsem se na to kouk,
    poznal jsem brouka Pytlíka !

    …. no .. a potom ta muzika ?
    ta také není moc v pohodě !

    … zatím co v naší hospodě ?
    Předvedem vám to hned “ !

    Muž do huby vrazil kládynett ,
    odkýval čtyři doby …..

    Wozembouch Rudolpha Skobby !
    Hermonika Frantischka Chrobbola !

    … odvaz v hostinci ,, U Wola ,, !

    Odpovědět

  4. Nemorus
    Jan 30, 2012 @ 19:57:31

    Tom Bombadil’s Songs
    ______________________________
    Hey dol! merry dol! ring a dong dillo!
    Ring a dong! hop along! Fal lal the willow!
    Tom Bom, jolly Tom, Tom Bombadillo!

    Hey! Come merry dol! derry dol! My darling!
    Light goes the weather-wind and the feathered starling.
    Down along under Hill, shining in the sunlight,
    Waiting on the doorstep for the cold starlight,
    There my pretty lady is, River-woman’s daughter,
    Slender as the willow-wand, clearer than the water.
    Old Tom Bombadil water-lilies bringing
    Comes hopping home again. Can you hear him singing?
    Hey! Come merry dol! derry dol! and merry-o!
    Goldberry, Goldberry, merry yellow berry-o!
    Poor old Willow-man, you tuck your roots away!
    Tom’s in a hurry now. Evening will follow day.
    Tom’s going home again water-lilies bringing.
    Hey! Come derry dol! Can you hear me singing?

    outdistancing the hobbits. He sings this back to them:
    Hop along, my little friends, up the Withywindle!
    Tom’s going on ahead candles for to kindle.
    Down west sinks the Sun: soon you will be groping.
    When the night-shadows fall, then the door will open,
    Out of the window-panes light will twinkle yellow.
    Fear no alder black! Heed no hoary willow!
    Fear neighter root nor bough! Tom goes on before you.
    Hey now! merry dol! We’ll be waiting for you!

    Hey! Come derry dol! Hop along, my hearties!
    Hobbits! Ponies all! We are fond of parties.
    Now let the fun begin! Let us sing together!

    Now let the song begin! Let us sing together!
    Of sun, stars, moon and mist, rain and cloudy weather,
    Light on the budding leaf, dew on the feather,
    Wind on the open hill, bells on the heather,

    Odpovědět

  5. Arwen
    Jan 30, 2012 @ 16:38:10

    Tak vidím že máme společné zájmy ty písničky mám ráda jsou moc pěkné pán prstenů je nejlepší🙂

    Odpovědět

  6. (Ta)jemná kakaová
    Jan 29, 2012 @ 11:06:44

    Na film Hobit se těším už pěkných pár dní. Miluji Pána prstenů, kolikrát jsem usínala se slzami v očích, když jsem dočetla knihu nebo po páté viděla jeden z filmů. Dávno se mi hrozně líbila postava bájného Froda Pytlíka a Legolase. Ráda vzpomínám..
    Snad poprvé za dobu jsem narazila na dalšího fanouška neobyčejné ságy, což opravdu potěší. Člověk má někdy pocit, že je ve světě sám a když objeví někoho s podobnou vášní k určité věci, okamžitě se nechá polévat vodou radostí. Takže Ti děkuji.

    Mimochodem, úžasná hudba a článek!🙂

    PS: Účast na koncertu tiše závidím!

    Odpovědět

  7. Miri
    Jan 28, 2012 @ 21:30:22

    Ta Pipinova písnička je úžasná. Je to jedna z mých nejoblíbenějších scén z celé trilogie. Mě se ještě hrozně líbilo jak se Smíškem zpívali v Hůrce. Myslím ten knižní text písně. Ten je super.
    Trailer na hobita už jsem viděla. Jsem na film hodně zvědavá. My máme hobita jako audio i s písničkama a to bylo moc hezky zpracované, jsem zvědavá, jestli do českého dabingu dají stejné zpracování, nebo vymyslí nové.
    Ty poslední dvě písničky se mi moc nelíbily, ale souhlasím, že je škoda, že Bombadila do filmu nedali. Takový chlapík si tam zasluhuje být.🙂

    Odpovědět

  8. Petr
    Jan 28, 2012 @ 21:06:02

    Asi tu budu jeden z mála, který ten film neviděl. Ale musím uznat, že hudba je nádherná, filmovou hudbu prostě miluji. V poslední době si ujíždím na Enio Morriconeovi…

    Odpovědět

  9. Jarka
    Jan 28, 2012 @ 20:51:11

    Musím se přidat do partičky příznivců Harryho Pottera, přečetla jsem jeho knížky a viděla i všechny filmy, které, jak už to tak bývá, za knižní předlohou pokulhávájí. Pána prstenů jsem nečetla, máme ho na DVD, je to sliný příběh až z něho často mrazí, je plný velkolepých scén, překrásné přírody a nádherné hudby. Ale Harry, je Harry.😀

    Odpovědět

  10. Vendy
    Jan 28, 2012 @ 20:39:25

    Ještě k hudbě z Pána prstenu – přesně ten samý pocit mám taky. Že hudba doplnila film tak dobře, jak jen mohla a že je nedílnou součástí filmu. Nebo spíš dojmu z filmu. Vždyť hudba umocňuje pocity a emoce a je fakt, že v mnoha scénách mi bylo do breku (a myslím že i ukápla slzička). Zkus si pustit třeba moment, kdy zpívá Pipin svůj song a Faramir jede na smrt, s vypnutým zvukem. Nezbyde nic než obraz, sice zajímavý, ale bez emocí.
    Jeden čas jsem poslouchala jeden soundtrack za druhým a při poslechu v duchu viděla záběry z filmu…
    Pán prstenu měl spoustu silných momentů. Nezapomenu na dojem z Glumova songu v závěru druhého dílu, od prvního záběru na zčernalé pohoří a první mrazivé tóny houslí přes lehce řezavý a smutný hlas Emiliany Torrini. U té písničky mi běžel mráz po zádech a ježily se mi vlasy. Nádherná, nabita emocemi.

    Odpovědět

    • Le fille Ash
      Jan 31, 2012 @ 21:22:26

      Také už se opravdu hobita nemohu dočkat… bohužel, když Pána Prstenů začali dávat v Českých kinech, já ještě nebyla v takovém věku, abych sdílela nadšení a čekání na další díly. Dokonce jsem ani pořádně nevěděla, že nějaké budou… ale teď, u Hobita, tohle nadšení a vzrušení konečně sdílet mohu😉

      Odpovědět

      • Vendy
        Feb 04, 2012 @ 22:29:25

        Můžu zodpovědně prohlásit, že ten pocit těšení se byl nejlepší. Pak pocit poprvé vidět, a pak pocit vychutnat si při druhém shlédnutí.
        Další byly skvělé, ale těšení se – tomu se nic nevyrovná!:-)
        (To si pamatuji, jak jsme s kamarádkou donekonečna probíraly, co tam může být za scény, které byly vystříhané a které se možná objeví v prodloužené verzi, a pak nadšení, když se ty vystříhané scény skutečně objevily v prodloužené verzi!)
        Ne, tys o hudbě a filmu Pán prstenu neměla ani psát, já se teď nezastavím. Byla bych schopna PP pitvat a rozebírat až do rána…:-)

        Odpovědět

        • Le fille Ash
          Feb 04, 2012 @ 22:38:17

          To jsme na tom stejně😉 Já bych o něm také mohla mluvit donekonečna! A co týče pocitu těšení se, je opravdu velmi příjemný… ach, ach! Stačí mi se podívat na trailer, nebo si pustit tu písničku z něj, a už se zase dostaví🙂

          Odpovědět

  11. Vendy
    Jan 28, 2012 @ 20:33:21

    Nová písnička z Hobita mě mile překvapila. Opravdu chytlavý song, mírně mrazivý a já měla pocit jako před lety, kdy jsem se šíleně těšila do kina, až uvidím první -druhý – a závěrečný díl Pána prstenu. Stejný pocit, jaký jsem měla, když jsem lapala jakékoliv informace o chystaných dalších dílech, o bonusech z DVD, o přidaných scénách v prodloužených verzích.
    Aspoň na chvíli jsem měla stejný pocit.

    Odpovědět

  12. annapos
    Jan 28, 2012 @ 19:10:48

    Když jsem kdysi četla tuto, tehdy pro mne dost nesrozumitelnou knihu, nutilo mě to rozvinout maximální úsilí k představě tohoto fantaskního světa, a když se to podařilo, film vše zboural, a já musela začít znova, dojem byl velkolepý, a přestavba pracná. Teď je v mé hlavě už jen film, jeho velkolepé scény, nádherná atmosféra o hudbě nebudu mluvit, nemám moc dobré mínění o svém sluchu, ale celkový pocit je nádherný, dokonce moje vzpomínky jsou i slzavé, když jsem viděla to dílo poprvé, díval se, se mnou můj tatínek, byl v té době ještě naživu a to násobí ten zážitek.

    Odpovědět

  13. Patty Jay
    Jan 28, 2012 @ 18:24:42

    Pán Prstenů je celkově úžasnej film a možná něco víc než film ;P

    Odpovědět

  14. Naďa
    Jan 28, 2012 @ 12:55:18

    Já jsem na tom jako Ludmillas, ale ty, Andělko píšeš tak dobře, že jsem si to s chutí přečetla.

    Odpovědět

  15. Ludmillas
    Jan 28, 2012 @ 12:02:20

    No ja sa musím priznať, že práve Pán prsteňov ma nezaujal a ani nejak nenadchol. Skôr som ten Harry Potter fanúšik😀

    Odpovědět

I ty se můžeš podělit o své pocity z článku;

Jsme k nalezení v…

Podporuji

ikonka 88x31

Web spadá pod licenci!

Licence Creative Commons
Listy snů, jejímž autorem je Anděla L. Heřmánková, podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko .

