Povídání o operních pěvcích (II.)

V prvním článku z tohoto krátkého seriálu o operních pěvcích jsem mluvila především o tom, kdo to vlastně operní pěvec je a ještě, jak a podle čeho se rozdělují operní role. Tedy o hlasových oborech. Dneska, jak jsem slíbila, už zmíním několik konkrétních jmen, kteří buď zahýbali světem klasické hudby, anebo mým žebříčkem oblíbených. 

Placido Domingo v jedné z jeho excelentních rolí ve filmu Carmen

Slavní operní pěvci (svět)

Je hodně „operáků,“ o kterých bych mohla mluvit, protože svět je velký a velkých jmen je mnoho, ale protože vás příliš nechci zatěžovat předlouhými články, tak to vezmu jen letem světem, a to doslova. Zmínit se musím o Španělu Placido Domingovi, který tento rok oslavil své sedmdesáté narozeniny. Jako tenorista si zahrál v mnoha různých operách, ale za jeho nezapomenutelnou roli já považuji Dona Josého z filmového zpracování Carmen z roku 1984 (viz obrázek) a Othella (také z filmového zpracování opery). Jeho zvláštní zabarvení hlasu fascinuje diváky již od počátků.

Také Mario del Monaco, jehož hvězdná role v Komediantech ho vynesla do povědomí všech. Dodnes jeho pojetí árie „Směj se, paňáco“ myslím nebylo překonané. Nebo vynikající korejský kontratenorista David DQ Lee, který mi je svým vystupováním a zabarvením hlasu také velmi příjemný. Musím se ale zmínit i o u nás méně známém americkém pěvci, Charlesovi Workmanovi. I když pro vás myslím již tak neznámým není. O něm jsem na blogu psala mnohokrát, ale musím ho jmenovat. A potom samozřejmě Rolando Villazon. Tenorista, jehož každá role je nezapomenutelným zážitkem, protože se do ní dokáže s neuvěřitelnou vervou položit.

David DQ Lee na svém vydaném albu

Z pěvkyň bych chtěla jmenovat sopranistku Danielle DeNiese, která ztvárnila úchvatnou Galateu (Händel, Acis and Galatea) a také samozřejmě skvělé a známé zpěvačky jako Kiri Te Kanawa a Nathali Dessay, které opravdu brázdí snad všechna pódia a jsou známé v celém operním světě. Dále nesmím opomenout Ceciliu Bartolli. Její „ohebný“ tančící mezzo-soprán mne stále více fascinuje. Je také úžasné, s jakou ohromnou vervou a radostí svou práci dělá. Když zavzpomínám dále, pak bych ještě mohla zmínit Maru Zampieri. Sopranistku, která mě díky svému přesvědčivému výkonu udržela přikovanou u celého Děvčete ze zlatého západu. A nakonec v Čechách narozená altistka Hannah Esther Minutillo, která se dokázala z libereckého Divadla F.X. Šaldy dopracovat až na světové scény.

Slavní operní pěvci (Čechy)

Ano. I my, jakožto malá a vcelku zapadlá země, máme své velké operní hvězdy, které zazářily jak u nás doma, tak dokonce i ve vzdáleném zahraniční. Pravda, není jich tolik, a proto bude výčet o něco kratší, ale to myslím rozhodně není na škodu. Pro začátek jmenuji třeba Eduarda Hakena, nejznámějšího českého basistu. Myslím, že každý rád zavzpomíná na jeho nezapomenutelné role jakými byly vodník z Rusalky, Kecal z Prodané nevěsty, nebo kníže Gremin z Oněgina. Také neustále opěvovaný tenorista Ivo Žídek, který pochází ze stejného slavného období. Z dnešních časů tací, jako Aleš Briscein (a jeho Jágr z opery O. Havelky, Nagano), Michal Březina nebo Adam Plachetka. 

Ema Destinová

Mezi ženami bych neměla opomenout vynikající sopranistky Emu Destinovou a Jarmilu Novotnou, mezzo-sopranistku Dagmar Peckovou a pro mne asi nejbližší  pěvkyni, kterou dosud můžeme spatřit na jevišti. Soňu Červenou. Její Carmen se dočkala více než 150 repríz. A když už jsme u těch čísel, tak je dobré zmínit, že celkem odzpívala 2025 vystoupení a zahrála si ve 112 operních rolích. A vše bych mohla zakončit Martinou Jankovou, kterou jsem viděla naživo jako Iliju v pražském Idomeneovi.

A to by byl jakýsi krátký výčet operních pěvců ze všech koutů světa, kteří mi při mých operních toulkách utkvěli v paměti. Berte to tedy prosím s rezervou, protože opravdu nemám přílišný přehled o všech známých jménech a vše píšu pouze z mého amatérského muzikologického pohledu. Ale doufám, že jsem vám nyní alespoň trochu operu zase přiblížila.😉

Komentáře: 21 (+add yours?)

  1. Žluna
    Aug 14, 2014 @ 17:46:14

    Díky moc za hezkou připomínku některých jmen, která se prosadila v operním světě. Samozřejmě, že zde nelze podchytit všechny ty, kteří by si připomenutí zasloužili a také, každý z nás může mít mezi těmi svými největšími oblíbenci někoho jiného. Já bych mezi ty zde zmíněné, včetně těch, na něž bylo následně poukázáno v komentářích, přidal ještě z tuzemských jmen mezzo-sopranistku Magdalenu Koženou a z těch zahraničník pak třeba vynikajícího francouzského kontratenora Philippe Jarousskyho.🙂

    Odpovědět

    • Le fille Ash
      Aug 19, 2014 @ 00:03:44

      Děkuji, jsem ráda, že se článek líbil.🙂 Co se týče zmíněných jmen, ano. Pravda. Jak Kožená, tak Jarrousky jsou též velcí umělci. Ovšem třeba o Jarrouskym jsem tu myslím nedávno i sama psala. On byl hoden samotného článku..😉

      Odpovědět

      • Žluna
        Sep 24, 2014 @ 13:45:38

        Och, pravda. Teprve na základě reakce jsem „prošmejdil“ blog a nalezl onen článek, v němž se o Jarrouskym píše. A musím říct, opět jsem byl potěšen. A nejen to. Rozšířil mé „laické“ obzory o další informace a o hodnotné a pro mne nové jméno – Nathalie Stutzmann. Děkuji.
        Přiznám se, že jsem se na tento článek věnovaný „Povídání o operních pěvcích“ dostal víceméně náhodou. Zaujal mne a proto jsem prve i reagoval. Bohužel jsem si však tenkrát neprohlédl celý blog pozorněji. Teď už jej mám v oblíbených😉

        Odpovědět

  2. Klára
    Jan 10, 2014 @ 20:12:07

    Nějak nemůžu najít III. díl článku:/😦

    Odpovědět

  3. verčí
    Aug 03, 2013 @ 17:10:28

    Ahoj, docela mě mrzí, žes nenapsala Annu Caterinu Antonacci a Jonase Kaufmana. Miluji je

    Odpovědět

    • Le fille Ash
      Aug 05, 2013 @ 00:04:53

      A ano, jistě. Oba znám a máš pravdu, jsou úžasní.. sem jsem ale vložila především pěvce, kteří mne napadli tak trochu namátkou. Mohu je ale přidat a každopádně.. díky za typ. Myslím, že jim pak věnuji samostatný článek..😉

      Odpovědět

  4. Anonymní
    Sep 20, 2012 @ 09:06:53

    Kto bude mat moznost nech si pocuvne Patriciu Petibon, album Rosso – vyber barokovej hudby, predovsetkym Handel, stoji za to. V zivote som nepocul takto zaspievat Ah mio cor! ci tornami a vagheggiar….

    Odpovědět

  5. Anonymní
    Feb 21, 2012 @ 10:52:48

    K mistru Domingovi. Doporučuji podívat se na jeho současné účinkování, třeba na jeho podání Simona Boccanegry. Je zajímavé slyšet ho zpívat v jiných rovinách než jsme byli zvyklí. Třeba tady je záznam celé opery z La Scaly (2010) http://www.youtube.com/watch?v=ILFZ0wweaIM

    Odpovědět

  6. Trackback: Listovníček druhý « Listy snů,
  7. (Ta)jemná kakaová
    Jan 17, 2012 @ 15:17:57

    Ema Destinová je prostě jednička! Mohla bych ji skládat lichotky do nekonečna🙂

    Zaujalo mne, že píšeš zrovna o operních pěvcích, ačkoli bývají spíše neviditelní. Za to nějací přihlouplí mladíčci bez hudebního sluchu jsou miláčky světa..

    Dosti povedené článek!

    Odpovědět

  8. Daniela
    Jan 16, 2012 @ 20:03:47

    Dnes som sa k tebe prepracovala veľkou okľukou, cez články o zvonení Nokie počas koncertu vážnej hudby v Prešove 🙂 Po prečítaní tohto článku som sa začudovala, že medzi českými známymi spevákmi nemáš Dagmar Peckovú, ktorá si to myslím zaslúži. Naďa ti ju pripomenula, no ona medzi vašich českých operných spevákov zaradila aj nášho Petra Dvorského, o ktorom neviem, že by niekedy pôsobil na českej opernej scéne. Margitu vám nechám, lebo ten pôsobil na Slovensku len veľmi krátky čas. Známy sa stal asi až tým, že si zobral za manželku Hanku Zagorku.

    Odpovědět

  9. Jarka
    Jan 15, 2012 @ 17:25:15

    Moc těch jmen operních zpěváků neznám, ale přece jen jsem se u pár chytila, jak z tvého výběru, tak z doplnění od Nadi. Je prima, že se i my Češi můžeme pochlubit zvučnými jmény zpěváků, kteří jsou známí i za našimi hranicemi.

    Odpovědět

  10. Le fille Ash
    Jan 15, 2012 @ 15:07:22

    Ha, děkuji za doplnění😉 Těch jmen je tolik, že opravdu není možné je všechny zmínit…

    Odpovědět

  11. Naďa
    Jan 15, 2012 @ 15:04:39

    Tak já bych ještě jen tak narychlo přidala Miladu Šubrtovou, Petera Dvorského, Štefana Margitu, Miladu Čadikovičovou, Beno Blachuta, nedávno zemřelého Jiřího Jorana nebo Dagmar Pecková.
    O opeře pěkný článek.

    Odpovědět

I ty se můžeš podělit o své pocity z článku;

Jsme k nalezení v…

Podporuji

ikonka 88x31

Web spadá pod licenci!

Licence Creative Commons
Listy snů, jejímž autorem je Anděla L. Heřmánková, podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko .

