Romeo a Julie v tolika podobách, kolik jen si je možné přát

Romeo a Julie. Když řeknu tato dvě jména, jistě si hned každý vybaví nejznámější hru od světoznámého anglického dramatika Williama Shakespeara. Ale co když řeknu jiná jména… Tony a Maria. Má to s tím co do činění?  A nebo Charles Gounod? Má. Pojďme se teď vydat na malou kulturní procházku, abychom zjistili, kde všude můžeme najít inspiraci pramenící z Shakespearovy hry.

Při naší procházce zabrousíme ale hlavně na hudební a divadelní scénu, i když bychom mohli hledat i v literárních dílech, ale těmi se nyní zabývat nebudu. Začněme tedy tím, co je asi jedním z neznámějších děl inspirovaným právě příběhem dvou mladých milenců, jimž však nebylo v lásce vůbec přáno. Ano. Balet Romeo a Julie od Sergeje Prokofjeva.

Ten začal hudbu tvořit již v roce 1935 pro leningradské Kirovovo divadlo, které ovšem nakonec od svého projektu ustoupilo a nápad přejal Bolšoj Teatr v Moskvě. Ani tam ale nakonec balet nastudován nebyl. Zajímavé je, že ještě v té době měl balet skončit šťastně. Nakonec potom dosud nezveřejněné Prokofjevovo dílo zavedly cesty osudu do Brna, kde se 30. prosince 1938 konečně dočkal balet své světové premiéry pod vedením tehdejšího ředitele brněnského divadla Ivo Váni Psoty. Potom ale dílo prošlo ještě nějakými změnami a konečná známá verze se znovu vrátila do rukou Kirovova divadla.

Děkuji Wikipedii

Jako ukázku jsem pro vás vybrala asi vůbec nejznámější část celého příběhu. Balkónovou scénu. Tedy, přesný baletní název zní Balcony pas de deux. Tančí Dmitri Gruzdyev a Daria Klimentová. A proč zrovna toto video? Je to kvůli Darie Klimentové, která podle mě byla naprosto dokonalou Julií. Něžná, jemná, romantická duše a ještě ke všemu velmi, ale opravdu velmi, šikovná.

***

A jdeme po naší stezce dále. Další zastávka je trochu mimo divadlo, i když ne tak úplně. Psal se rok  1957 a na Brodwayi ve Winter Garden Theater přesně dne 29.9. měl premiéru nový muzikál West Side Story. Hudba, Leonard Bernstein, slova:  Stephen Sondheim.

Příběh se odehrává v západní části města New York, kde dvě soupeřící skupiny, gangy, Jets (Tryskáči) a z Portorika přišlí Sharks (Žraloci), proti sobě neustále svádí nové a nové boje o prostor. Tyto potyčky se snaží snaží uklidňovat seržant Krupky a poručík Shrank, ale bez nějakého valného úspěchu. Při tanečním večeru v tělocvičně se poprvé setkají  Maria (sestra vůdce Žraloků) a Tony (nejlepší přítel vůdce Tryskáčů). Láska na první pohled, dalo by se říci. A zde se potom odvíjí příběh velmi podobně, jako v původní Shakespearoě verzi.

Děkuji Wikipedii

West side story samotná má potom mnoho písní, které jsou velmi známé. Takové jako Maria, Tonight, America se dají najít ve zpěvnících a jistě i ve „sprchovém [zpívání ve sprše]“ repertoáru mnohých z nás. Nebo je možná alespoň znáte z poslechu. Proto jsem vybrala jednu, která je sice také známější, ale myslím, že ne tolik, a to Mariino I feel Pretty, a potom méně známou píseň Officer Krupke, kde si příslušníci Tryskáčů všemožně dělají legraci z neoblíbeného seržanta.

***

A nakonec se znovu vrátíme na jeviště velkých divadel. Tam se totiž také odehrává příběh Romea a Julie, ovšem nejen v baletní a hrané formě. Moc se to neví, ale existuje i opera. A to opera bohatá na překrásné árie a dechberoucí hudbu. Ta spatřila světlo světa o mnoho let dřív, než balet, nebo West side story. Stvořena byla rukou Charlese Gounoda někdy v roce 1867. Příběh je totožný s předlohou, takže tady není třeba delšího povídání.

Děkuji Wikipedii

A co jsem vybrala za ukázku? Šla jsem najisto. Je to již sice pár měsíců zpět, ale nedá se na to zapomenout. Na televizní stanici Mezzo Tv vysílali tuto operu, která se objevila na Salzburském festivalu v roce 2008. Hlavní roli zde zpíval Rolando Villazon, o kterém jsem už na Listech snů také párkrát mluvila, a Nino Machaidze.

Nejen že herecké a pěvecké výkony všech představitelů byly obdivuhodné, ale celkové pojetí scény a kostýmy dodaly opeře ještě mnohem větší grády. Ale kvůli čemu musím opravdu před režisérem Bartlettem Sherem smeknout, byla celá výprava opery. Každý detail byl promyšlený do posledního puntíku. Scény, které potřebovaly mít veselý nádech, ho měly. Naopak ty, které měly působit spíše tajemně, tak působily. „Nejhorší“ ale byly dvě scény, které vám právě předkládám jako ukázku. Sugestivita a mrazivost oněch scén je naprosto  neuvěřitelná. Užijte si tedy část, kde se Romeo a Merkucio poperou s Tibaltem a potom tu, kde oba mladí milenci umírají.

Doufám tedy, že jste si alespoň trochu užili tuto kulturní procházku a že jsem vás příliš nenudila dlouhým povídáním. Děkuji za pozornost a zase někdy příště😉

Komentáře: 22 (+add yours?)

  1. Julie
    Mar 21, 2012 @ 22:30:41

    Díky moc za úžasný zážitek! Ten balet je překrásný – a úryvky z opery taky, od Gounoda jsem zatím znala jen Fausta – shodou okolností jsem ho poslouchala zrovna dva dny zpátky. Romea a Julii jsem četla několikrát – a nebylo to kvůli shodě jmen s hlavní hrdinkou. Každopádně jsi mi zpříjemnila dnešní večer:-)

    Odpovědět

  2. Trackback: Listovníček druhý « Listy snů,
  3. Lucie
    Jan 16, 2012 @ 17:35:20

    Příběh Romea a Julie mám moc ráda🙂 Na střední škole jsem k tomuto dílu byla přímo dotlačena naší povinnou četbou, ale vůbec jsem toho nelitovala.. Dokonce jsem se ke knížce po čase i sama vrátila🙂
    Viděla jsem baletní verzi Romea a Julie, kamarádčina sestra je baletka a hraje v divadle, a tak jsem se na ní chtěla podívat. Výkon všech baletek byl sice skvělý, ale jelikož baletní představení moc ráda nemám, nijak jsem z toho uchvácena nebyla… Pro mne byla nejlepší knížka a moje samotná představivost🙂
    Viděla jsem i filmové zpracování tohoto příběhu, ale ten mi vůbec neseděl… Právě že mi úplně předělal tu mou, vymyšlenou verzi, kterou jsem si při čtení knihy představovala…😉

    Odpovědět

  4. Vendy
    Jan 13, 2012 @ 23:48:28

    To bylo krásné pozastavení se.
    Muzikál samozřejmě znám a už pri prvním vidění mě mile překvapil, protože písničky z něj jsem slyšela už dřív a vlastně jsem je znala, aniž bych tušila, odkud pocházejí. Muzikál je nádherné zpracování. Romeo a Julie je vůbec vděčné téma, na které se točí i další podobné filmy (někdy i s dobrým koncem).
    Baletní ukázka se mi líbila, myslím, že naživo to musel být fantastický zážitek. Stejně tak i operní provedení, vystoupení Romea a Julie je opravdu hodně emotivní.
    Vybrala jsi krásné kousky!

    Odpovědět

  5. annapos
    Jan 10, 2012 @ 00:45:29

    Nebudu psát komentář na téma klasická díla, jen by mě u mladého děvčete velice zajímalo, jak dnešní velké a osudové lásky probíhají, a jestli i ty prožíváš a nebo toužíš prožít takovou velkou krásnou lásku? Jsi velice vážné děvče a na svůj, jak se domnívám mladý věk jsi moc tichá a setkávám se u tebe většinou se střední generací, proč? Možná se ti bude zdát, že jsem vlezlá babka, ale jsem taková a nedá se s tím nic dělat.

    Odpovědět

  6. Naďa
    Jan 09, 2012 @ 14:45:07

    Tak já jsem si moc neužila, protože mi nejde zvuk. Musím zjistit proč, zda je to nějakým kabelem🙂

    Odpovědět

  7. ludmillas
    Jan 09, 2012 @ 13:35:37

    Nenudila som sa, pretože v telke nedávajú nič zaujímavé a aspoň som sa na chvíľu zastavila a nemyslela, že zajtra idem do práce🙂
    Pekný deň.

    Odpovědět

  8. Elza
    Jan 08, 2012 @ 21:20:59

    Miluju tu písničku I´m so pretty – zpívám se si jí pořád se setrou. Narazila jsem na ní ve filmu Kurz sbeovládání (i když v češtině), kde byla fakt skvěle použita. Ten film doporučuju, pokud se chceš odreagovat.

    Odpovědět

  9. Witch
    Jan 08, 2012 @ 20:49:36

    Nenudila jste… Teď zrovna za mými zády běží film „deset důvodů, proč tě nenávidím“ a když jsem začala procházet zajímavé blogy, zasmála jsem se 😉 Já ty americké patlaniny nemusím…

    Odpovědět

  10. Jarka
    Jan 08, 2012 @ 19:23:38

    Nó jo, Romeo a Julie, nesmrtelný příběh lásky, který se může, v různých oměnách, odehrávat na věky věků.
    Moc hezký článek, musela sis s ním dát hodně práce.😉

    Odpovědět

I ty se můžeš podělit o své pocity z článku;

Jsme k nalezení v…

Podporuji

ikonka 88x31

Web spadá pod licenci!

Licence Creative Commons
Listy snů, jejímž autorem je Anděla L. Heřmánková, podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko .

