Operní pěvci, aneb Povídání o nich (I.)

Stále tu píšu o různých operních pěvcích… ale nikdy jsem ještě nevěnovala žádný článek tomu, abych nějak souhrnně sepsala jména pěvců, která mi utkvěla v paměti, a které řadím mezi mé „oblíbence“. Dobře, ale to až příště. Nejprve trocha teorie…


Já jsem operní pěvec, víš?

Kdo je operní pěvec asi říkat ani nemusím. Ano, to je přesně onen člověk, který si „vezme na triko“ tu nelehkou úlohu. Naučit se celé dlouhé texty svých árií nazpaměť a potom jít s kůží na trh a odehrát na jevišti divadla přidělenou roli. To on potom sklidí „standing ovation“ za její skvělé pojetí a to on si potom rve vlasy, když udělá nějakou chybu. Ale jak se vlastně role rozdělují? Možná už jsem to v nějakém z předchozích článků zmínila. Je to podle toho, jaký má pěvec hlas. Tedy, jak by se odborně řeklo, jak ho má položený. Zda jde spíše do vyšších, nebo nižších tónů.

Trocha teorie

Různé operní role jsou rozdělené podle hlasových možností zpěváků.  Rozlišujeme totiž několik „druhů“ hlasů jak pro ženy, tak pro muže. Odborně je nazýváme hlasové obory.

Ženské hlasové obory

Kontraalt: Nejníže položený ženský hlas. Je podobný altu, avšak má větší možnosti v rozsahu. Vyzpívá více tónů. Kontra-alt jako takový, je však velice vzácný.

Alt: Podobně jako kontra-alt je velice nízko položený. V operách se tolik nevyužívá jako ostatní ženské hlasy. Altové role najdeme většinou ve starých barokních dílech. Některým z nich říkáme role kalhotkové (žena hraje mužskou roli).

Mezzosoprán: Ženský hlas, který je vyšší nežli alt, ale nižší než soprán. Mezzo-sopránové role jsou častější než altové. Zřejmě nejznámější z nich je Bizzetova Carmen. I mezzo-sopranistky jsou ale někdy využívány na kalhotkové role.

Soprán: Nejvýše položený hlasový obor ženy a zároveň vůbec nejvyšší ze všech lidských hlasů. Postupem času se ustálilo několik druhů sopránu. Subretní soprán, který je lehký a sladký a je používán hlavně v operetách a komediích, jemu hodně podobný lyrický soprán, který je ale více procítěný, dále emotivní a plný dramatický soprán a nakonec koloraturní, kterému nedělají problémy různé kudrliny ve zpěvu, je velice pohyblivý a lehký, a to hlavně ve vysokých polohách.

Mužské hlasové obory 

Kontrabas: Nejnižší mužský hlasový obor. Téměř se neslyší, protože je stejně jako kontra-alt velice vzácný.

Bas: Nízký hlasový obor mužů. Je používán jak pro sbory, tak i pro sólové role. Basisté většinou zpívají staré muže, nebo záporné postavy. Pokud budu zabíhat do dělení „druhů“ pak to bude charakterní bas, seriózní bas a bas buffo.

Basbaryton: Leží někde mezi basem a barytonem. Mluví se o něm spíše jako o hlasu basové polohy, ale s barytonovým zabarvením. Tím je dosaženo toho, že zní jemněji než klasický bas. Basbarytonoví zpěváci mají většinou velký rozsah, a proto mohou zpívat jak barytonové, tak basové role. Zde můžeme slyšet o basbarytonu lyrickém a dramatickém.

Baryton: Nejběžnější hlasový obor u mužů. Označuje se jako střední mužský hlas, protože ho najdeme mezi basem a tenorem. I u něj se rozeznávají tři „druhy“. A je to znovu lyrický, hrdinný a charakterní.

Barytenor: Je mužský hlasový obor, jehož rozsah  je položen mezi barytonem a tenorem. Vyzpívá však více tónů, protože v sobě má jakoby obsažené dva hlasové obory.

Tenor: Vysoko položený mužský hlas. Většinou je používán na hlavní role. Často se také staví dvě tenorové role vedle sebe. Tenorové dvojzpěvy jsou velice oblíbené. Také zde rozeznáváme několik druhů. Tenor buffo, který je obratný a lehký a používá se hlavně pro komické role. Dále jemný lyrický tenor a nakonec hrdinný tenor, který je těžký a heroický a jsou v něm výrazné nižší tóny.

Kontratenor: Nejvyšší hlasový obor mužů. Zpívá falzetem (technika umožňující pěvci zpívat nad rámec svého rozsahu) výšky, které běžně spadají do ženského hlasového oboru. Proto si také můžeme někdy muže zpívajícího kontra-tenorem splést se ženou. Avšak zkušenější již vědí, že se dá lehce rozeznat. Kontra-tenor je plnější a jasnější.  

 Konec první části. V té další se budu věnovat již konkrétním jménům a v té poslední trochu pouvažuji o tom, jak by asi takový pravý operní pěvec měl vypadat a co by měl umět.

Komentáře: 19 (+add yours?)

  1. Lotte Who
    Jan 02, 2015 @ 23:00:26

    Jé díky za článek , konečně vím co mám za typ sopránu😀

    Odpovědět

  2. Anna Bártová
    Jan 18, 2012 @ 17:09:13

    Velice zajímavé.Chodím do sboru už čtyři roky, a například o kontra-altu jsem ještě neslyšela…Děkuji za krásně podané informace.

    Odpovědět

  3. Trackback: Povídání o operních pěvcích (II.) « Listy snů,
  4. Lucie
    Dec 19, 2011 @ 16:50:50

    Tedy, to je ale druhů hlasů..🙂 Některé druhy hlasů, hlavně ty mužské, snad ani vůbec neznám, nikdy jsem takovýto název neslyšela… Sama bych si toto téma asi nevyhledala, a tak jsem ráda, že jsem se něčemu novému tady u Tebe dozvěděla!🙂

    Odpovědět

  5. Witch
    Dec 18, 2011 @ 09:26:00

    Výborný přehled! Co já vím, tak se leckde vyjmenují tři-čtyři hlavní polohy a šlus. Třeba tenor, baryton, bas.

    Odpovědět

  6. Jarka
    Dec 18, 2011 @ 08:18:57

    Ono často ani tak nezáleží na tom, kolik oktáv zpěvák vyzpívá, ale jak má příjemný hlas. Na barvě hlasu moc záleží, aspoň u mě to tak funguje. Znám jen zpěváky popové a jako příklad pro mě nepřijemného hlasu můžu uvést třeba paní Pilarovou, i když si jí velmi vážím, její hlas nesnáším, mému uchu taky nelahodí zpěv Jitky Zelenkové. Pak mě ještě napadá Štefan Margita, jehož ječák mě taky trhá uši.😀 Ovšem uznávám, že co se nelíbí mě, může jiný obdivovat.😉

    Odpovědět

    • Naďa
      Dec 18, 2011 @ 10:12:37

      Máme to podobné, Jarko, Pilarová na stará kolena mečí, poslouchat se to nedá, při vší úctě k ní, ani Zeleninu nemusím, ale Margitu můžu🙂
      Andělko, dobrý článek, už se těším na pokračování.

      Odpovědět

    • Le fille Ash
      Dec 18, 2011 @ 10:28:03

      To Jarka: To je určitě pravda. Když poslouchám, tak si většinou říkám, zda je mi ten hlas příjemný, nebo ne.😉 A s Margitou tak trochu souhlasím, ten mi nějak extra příjemný není… stejně jako třeba Pavaroti.

      Odpovědět

  7. Kelyš
    Dec 18, 2011 @ 00:39:20

    Skvěle sepsané. Ani já bych to už tak dobře nepopsal při hodinách hudební výchovy, které jsem kdysi dávno vyučoval na základce. Ono by to totiž nemělo ani smysl. Ty pacholky teorie absolutně nezajímala. Ale já jsem si to se zájmem zopakoval a děkuji za skvělý příspěvek. Jo, jen jedna osobní. Tenory já nerad.😉

    Odpovědět

    • Le fille Ash
      Dec 18, 2011 @ 10:31:48

      Není na škodu si to osvěžit😉 Bohužel ale je pravda, že dnešní „pacholky“ tohle vůbec, ale vůbec nezajímá. Škoda. A s těmi tenory jsme na tom naprosto stejně. Já je také nemusím. Ale najdou se tací, kteří mi jsou příjmení, protože jejich zabarvení hlasu není tak „ušitrhající“

      Odpovědět

      • Kelyš
        Dec 18, 2011 @ 12:37:03

        Je známo, že operu jako celek nemusím. Výstižně to řekl Richard Gere, když vzal Julii Roberts do opery ve filmu Pretty woman. „První reakce na operu bývají velmi výrazné. Buď si ji zamiluješ nebo naopak. Miluješ ji pak po celý život. A když ne, budeš třeba jen poslouchat, ale s tvojí duší nesplyne.“
        Mám to tak, že můj první kontakt, celkem nakonec byly pouze tři, byl negativní. S mojí duši jednoduše nesplynula. Tím jí však neubírám na umění a na kráse.🙂

        Odpovědět

  8. Miri
    Dec 17, 2011 @ 20:22:38

    O těch kontra- jsem ani nevěděla. Jinak jsem slyšela už o všech. Já operu moc neposlouchám, ale tenhle článek mě zaujal, až se sama divím.
    Název kalhotkové role se mi hrozně líbí😀

    Odpovědět

I ty se můžeš podělit o své pocity z článku;

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Log Out / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Log Out / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Log Out / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Log Out / Změnit )

Připojování k %s

Jsme k nalezení v…

Podporuji

ikonka 88x31

Web spadá pod licenci!

Licence Creative Commons
Listy snů, jejímž autorem je Anděla L. Heřmánková, podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko .

%d bloggers like this: