Ale já bych chtěla žít tam!

Drazí čtenáři, dnes mám pro vás několik málo informací, které se týkají ne Listů snů, ale mé osoby přímo. Není to nic extra důležitého, jedná se vlastně o změnu jediné položky v profilu, ale i tak je to myslím příjemná změna. Poté se teprve vrhnu na hlavní téma článku. Zapojila jsem se totiž do projektu od Ettëley, Fantastické vánoce. Ano. Odtajním vám nějaké věci ohledně mého vztahu k žánru fantasy.

ZMĚNA JEDINÉHO POLÍČKA V PROFILU

Možná jsem vám trochu zamotala hlavu s tím úvodem, ale uvidíte, že to není nic zapeklitého. Zkrátka, protože se chystám provést několik akcí s mými povídkami (konkrétně s Galdarianem), a to ne malých (no, ano… pokusím se o vydání), rozhodla jsem se si už trochu připravit podhoubí pro tento bláznivý plán. Vydání knížky pod pseudonymem asi není nemožné, ale je to takové neosobní, a je to hlavně škoda. Proto jsem se rozhodla „odtajnit“ mé pravé jméno.

Ano, již ne žádná Ange salia Hermaw, ale… Anděla Ludmila Heřmánková…. Tak. A už to víte, V tomto ohledu už žádné tajnosti!😉 Přezdívku Le fille Ash si samozřejmě stále ještě nechám, ale v profilu již bude uvedeno místo pseudonymu pravé jméno. Ale všechny ty přezdívky, které jsem měla a mám, a všechna ta jména a příjmení, která jsem používala, u mne nikdy nevznikaly jen tak. Všechny jsem totiž vymyslela ještě v době mého raného dětství a pokaždé měly nějaký smysl a pokaždé byly spojené s něčím jiným. Třeba s nějakou mojí hrou… (Ano, jména…. to by bylo na celý jeden dlouhý článek!)

ALE JÁ CHCI ŽÍT TAM! ANEB JEDEN SVĚT, DRUHÝ SVĚT…

Ale teď už konečně k článku! Prvním tématem, které Ettëlea pro Fantastické Vánoce zadala je Fantastické světy. A já se rozhodla, nebude-li vám to vadit, že pojmu článek z trochu autorského pohledu.

Začnu tím, jak si myslím, že by měl takový správný fantasy svět vypadat… dle mého názoru by rozhodně měl mít v sobě něco, čím bude originální a podle čeho si ho lidé zaručeně zapamatují. Takový dokonalý svět se povedlo vymyslet spisovateli Terrymu Pratchettovi. No uznejte, když se řekne Zeměplocha, pak si jistě každý vybaví, že je to vlastně opravdu plocha, kterou podpírají čtyři obří sloni a navíc tito sloni stojí na ještě větší želvě. Takové podivné „vesmírné těleso“ letí nekonečným prostorem vesmíru, jak se mu zamane (o oběžné dráze zde nelze mluvit)….

Já se také pokoušela nějak ozvláštnit tu moji Navu. A co z toho vzešlo? No, na nic jiného jsem se nezmohla, než na „Rudé navské Slunce plující po světle žluté obloze, sladce vonící vzduch a jinak dlouhý rok.“ Sice to není nic světoborného, ale i přesto, když někam napíšu “ Navské Slunce“ někteří budou vědět, že je to ta rudá velká koule z planety Nava.

Pokud bych tedy měla definovat, jak by měl podle mě vypadat fantastický svět, tak bych musela říci: „V každém případě by měl mít něco, podle čeho si ho čtenáři lehce zapamatují. Něco, co nemá žádný druhý. Zvláštnost, která se stane jeho poznávacím znakem v případě, kdy nebude známé jeho jméno. Pokud jde o rostliny a zvířata, je škoda dosazovat do vymyšleného světa tvory a rostliny známé ze Země. A nebo ano, ale jen v malé míře a nebo v podobě, kterou zde nenajdeme. A jde-li o rasu, měla by zde také žít nějaká méně obyčejná. A nebo naopak lidem velmi podobná, která se ovšem musela přizpůsobit zvláštnostem onoho světa.“

Ovšem pozor, když říkám, že by tu mělo být něco originálního, nemělo by to s tím být zase příliš přehnané! Přesuňme se teď o kousek od tématu, k pojmenovávání věcí. Fantasii se meze nekladou, ano… ale i tak myslím, že by se tu stejně stále měla zachovat nějaká již známá fakta. Hlavně tedy v názvech běžných věcí. Třeba není dobré dělat z náměstí něco jako náměstné prostranství, z lesa zelenol, z tužky psadlo a tak dále (to byly jen narychlo vymyšlené příklady). Samozřejmě že je možné to využít, ale třeba jen jako slangové pojmenování věcí rasou a slovo nepoužívat příliš často a spíše nechávat jen jeho správnou, nezkomolenou, podobu. Někdy jsou tyto výměny a přílišné změny vhodné a rozhodně správné, protože se zkrátka hodí k ději, ale všeho s mírou! Vím o tom své. Také jsem to v jedné povídce nejdříve takto měnila, ale nakonec jsem zjistila. že se v tom čtenáři, z řad příslušníků rodiny, spíše ztrácí. Od té doby se uchyluji spíše k těm správným pojmenováním.

Nu, snad jsem vás nezahrnula příliš mnoha informacemi. To bych opravdu nerada…😉 A samozřejmě, že vše výše uvedené je jen mým osobním názorem a pohledem na věc. Kdo ví, třeba nějaký spisovatel vybuduje svoji kariéru právě na tom, že bude používat takové netradiční názvy, vždyť, jak já ráda říkám: „Nic není nemožné!!“

Všem přeji překrásný zbytek adventní neděle!

Komentáře: 26 (+add yours?)

  1. Julie
    Apr 21, 2012 @ 19:13:21

    Vidím, že jsi jedním z těch šťastných lidí, kteří „ladí“ se svým jménem. Alespoň podle toho, co o tobě vím z Listů snů, mám dojem, že se k tobě dokonale hodí. A na obálce knihy se bude vyjímat báječně! Mimochodem, jak to s ní vypadá? Pevně doufám, že víc než nadějně:-) (Mých pár knih leží v elektronickém „šuplíku“, nicméně zatím jsem neměla odvahu je z něj vytáhnout…) S tvými poznámkami k fantasy souhlasím, sama se tomuhle žánru sice už pár let tolik nevěnuji, ale chtěla bych se k němu jednou zase vrátit… Každopádně držím palce!

    Odpovědět

  2. malé srdce
    Dec 05, 2011 @ 20:54:53

    Opravdu máš nádherné jméno! Tak křehké pro básníka, který je ve mně.

    Anděla = čistá, křehká, něžná píseň Tvého jména

    Ludmila = milující a otevřená

    Heřmánková = léčivá

    :-)))

    Odpovědět

  3. Naďa
    Nov 30, 2011 @ 07:48:33

    Tvoje jméno, tak křehce dívčí, mě hezky překvapilo, je voňavé a andělské, taková musíš být ty sama. Tvé texty také voní, nejen po heřmánku, ale tak jak jsou různá témata, tak i po jiných bylinkách i květinách. Při této příležitosti jsem si vzpomněla, že jsem buď přehlédla, nebo jsi dosud neodtajnila, která jsi ta baletka na videu, kde jsme tě měli hádat.
    Hezky ses chopila tématu o fantastickém světě. Přeji ti radost z toho, až budeš prvně držet v ruce svoji knížku a hlavně, aby se dobře prodávala. V dnešním světě to není jednoduchá věc. Ačkoliv já nejsem velký čtenář fantastické literatury, tvoji knížku si určitě koupím, Andělko.

    Odpovědět

    • Le fille Ash
      Nov 30, 2011 @ 10:36:03

      Andělko… děkuji🙂 To je milé! Jinak, již jsem odtajnila, která dívka jsem byla. Pokud se nepletu, tak jsi byla jediná, která tipovala správně, Naďo! A s knížkou, vím, že docílit toho, aby se dobře prodávala, není lehké… Mám nějaké představy, jak provést pozdější propagaci, ale uskutečnit je rozhodně nebude lehké… Nu, uvidím, to se nějak ještě vyvine.😉

      Odpovědět

  4. Petr Hynek
    Nov 29, 2011 @ 22:03:18

    Hezké andělské jméno😉
    A jinak držím palce, na psaní máš talent, tak proč nejít dál a neklást si vyšší cíle? Máš na to. Držím palce, tedy až dopíšu tento komentář…🙂

    Odpovědět

  5. Nobody
    Nov 29, 2011 @ 19:03:49

    Anděla… to je krásný a vážně nevšední jméno!🙂 Jak ti normálně říkají? Já bych ti asi říkala Anďa. Hrozně by se mi líbilo, kdybych někomu mohla říkat Anďa.🙂

    Držím palce a doufám, že s Galdarianem ti to klapne! A taky doufám, že nezůstaneš jen u něj…🙂

    Odpovědět

    • Le fille Ash
      Nov 29, 2011 @ 19:08:28

      Doma mi většinou říkají „Andělka“ (Ano, dosud… ale neříkám, že mi to není příjemné. Naopak!🙂 ), a nebo v kruhu přátel na mě volají „Anděl, [pojď sem…]“ Ale Anďa už jsem také zažila😉

      Jinak děkuji, myslím, že by to mohlo klapnout, ale raději nebudu předbíhat, avšak rozhodně nechci zůstat jen u Galdarianu! Dragol bude další na řadě a další nápady se rodí😉

      Odpovědět

  6. Witch
    Nov 28, 2011 @ 12:17:21

    Vymyšlené fantastické světy mají malinký zádrhel: aby byly představitelné pro náročnější lidi, měly by odpovídat srovnatelné realitě. Ono se může psát třeba o čpavkové atmosféře té a té barvy, hrdinové budou mít nějaké extra stavby a postavy, potom se to může srovnat s průnikem člověka a jeho pohledem. Jenže autor by měl vědět, proč má nebe žluté, slunce rudé – a jaký to bude mít vliv na barvy. Třeba. Zmíněné Středozemě, svět Sapkowského, Rowlingové – ty všechny vycházejí z toho našeho, z jeho reálií, jsou třeba jakousi alternativní nebo doplněnou historií. Patří k tomu také uvěřitelná mentalita hrdinů, protože vycházejí z podobných lidských zkušeností jako my. Včetně vznešených elfů a zlostných trpaslíků. Takto usazené světy (včetně Duny, která se odhrává v budoucnosti lidí) jsou uvěřitelné a oblíbené i po letech.
    Pokud se podaří knihu vydat, pseudonym by naprosto nevadil.

    Odpovědět

    • Le fille Ash
      Nov 28, 2011 @ 17:33:52

      Ano, Rozhodně to je pravda.Fantastické světy by měly alespoň částečně vycházet z toho našeho, ano. Je pravda, že to, proč je nebe žluté a slunce rudé, se v Galdarianu neřeší (ani já sama, přiznám se, jsem nad tím moc nepřemýšlela… ale možná se to pokusím nějak napravit.)

      A k tomu pseudonymu, ano, asi by to nevadilo, ale přijde mi trochu škoda…😉

      Odpovědět

      • Witch
        Nov 29, 2011 @ 18:04:14

        Ovšem, vždyť máte jméno velice krásné a také důležité, pečlivě vybrané. Rodiče Vás dali do ochrany andělů a svaté Ludmily, příjmení máte přímo léčivé… On si stejně leckdo bude myslet, že TOHLE je zaručeně pseudonym🙂

        Odpovědět

  7. Jarka
    Nov 28, 2011 @ 09:43:47

    A jak ti vlastně říkají doma, prvním jménem, nebo druhým?😀 S knižním vydáním Galdarianu, je to skvělý nápadad, přečetla jsem ho po částech na tvém blogu a moc se mi líbil. Držím palce, aby ti to vyšlo.😉 Přeji ti krásný předvánoční čas.

    Odpovědět

  8. Ettelëa Dragons
    Nov 27, 2011 @ 22:23:46

    Opravdu skvělý článek, samozřejmě ti přeju hodně štěstí s vydáním knihy a rozhodně bych si přála být mezi prvními, která si ji přečte😉 Nicméně, zpátky ke článku. Líbí se mi, jak si ho pojala a že jsem se dozvěděla nějaký další názor. Pěkné zamyšlení, budu ráda, když se zapojíš i v příštích tématech a děkuji za zapojení🙂

    Odpovědět

  9. Vendy
    Nov 27, 2011 @ 22:17:48

    Ješět jsem chtěla říct – máš moc pěkná jména. Heřmánková, to zní skoro jak Šafránková, a Ludmila zní stejně něžně jako Libuška…
    O Anděle ani nemluvě, to jméno je andělské samo o sobě. Jen jestli nejsi spíš anděl s ďáblem v těle…

    Odpovědět

  10. Vendy
    Nov 27, 2011 @ 22:16:26

    Taky ti přeju, aby to šlo bez problémů – nedávno jsem četla na blogu Edit, co to dá práce, vydat knihu.
    K fantastickým světům – svět Zeměplochy je opravdu jedinečný. Ještě nezapomenutelný je pro mě svět Duny a svět v románu Skleník. Jinak mi ostatní fantasy světy poměrně splývají – snad ještě Sapkowski měl poměrně reálnou představu svého vytvořeného světa – který vypadal hodně realisticky, přes všechny trpaslíky, elfy a obludy z obludária…

    Odpovědět

    • Le fille Ash
      Nov 27, 2011 @ 22:22:01

      Děkuji! Snad to nějak půjde, zatím to je jen v přípravné fázi… Jinak, Dunu jsem ještě nečetla, ale rozhodně se na to chystám…🙂 A ty ostatní, musím se přiznat, skoro neznám, asi se budu muset trochu přiučit!

      Odpovědět

  11. Lucie
    Nov 27, 2011 @ 20:23:35

    Tak Ti přeji, aby pokus o vydání byl úspěšný! Budu držet palce, snad se to povede, bylo by to skvělé!🙂
    Já si třeba pod pojmem „Fantastický svět“ představím svět z knihy Harryho Pottera. Četla jsem tuto knihu jako malá a schválně jsem se k ní teď po 10 letech vrátila, jestli budu schopná ji ještě číst.. A jsem!🙂 Kniha mne pohltila natolik, že jsem už u 5. dílu!🙂 Při čtení jsem tak vtažená do děje, že se občas přistihnu, že na místě některé z hrdinů si představuji sebe🙂 Při čtené této knihy se dostávám úplně do jiného světa, do fantastického světa, a nevnímám nic kolem sebe, všechny problémy a těžkosti jdou mimo mně,…🙂

    Odpovědět

    • Le fille Ash
      Nov 27, 2011 @ 20:26:44

      „Všechny problémy a těžkosti jdou mimo mě!“ Ano, to by měl být účel takového světa🙂 Člověk by se při čtení (nebo při psaní) měl do něj takto ponořit. Pak teprve se opravdu stává takový svět reálným!😉

      Jinak děkuji za přání, uvidím, jestli to vyjde!

      Odpovědět

I ty se můžeš podělit o své pocity z článku;

Jsme k nalezení v…

Podporuji

ikonka 88x31

Web spadá pod licenci!

Licence Creative Commons
Listy snů, jejímž autorem je Anděla L. Heřmánková, podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko .

