„Ále, to byla jen náhoda!“ Ne, počkat… opravdu?

Ano, opakuji otázku. Opravdu? Opravdu to byla „jen náhoda?“ Víte, již několikrát jsem přemýšlela nad tím slovem a myslím si, že je velice podceňované a nesprávně používané. Já jsem totiž přesvědčená, že to „nebyla jen náhoda!“

Vím, je to zvláštní… ale přeci jen se mi to nezdá.  Na úvod začnu tím, co vlastně podnítilo celé tohle mé přemýšlení. V nedávné minulosti se mi přihodilo právě několik takových prazvláštních „náhod“. Zpočátku to vypadalo, že spolu vůbec nesouvisí, ale nakonec se ukázalo, že tomu bylo jinak. Všechny tyto zdánlivě nedůležité příhody se postupem času začaly náhle propojovat a vyústily v jednu velkou a podivnou, ještě tedy dosud neukončenou (a stále s nejistým koncem), která je skoro až neuvěřitelná… Nikdy bych neřekla, že se mi něco takového stane. [Na její vyprávění přijde čas jindy, možná].

Ale co tím chci říci? To, že se náhody dějí, víme určitě všichni. Vše, co se stalo a my jsme to nečekali, označíme tím slovem. Ale když se nám takové nečekané příhody podobného ražení (nebo takové, co se týkají jedné věci), dějí častěji, člověk pak opravdu začne dlouze přemýšlet nad tím, jestli to snad nenazval špatně. Ale…  přemýšleli jste už vy někdy nad těmi situacemi (ať už příjemnými, nebo nepříjemnými), které jste označili právě jako „náhodu“ i z trochu jiného úhlu pohledu? Ano? A nepřipadalo vám na tom všem něco podivného? Nenašli jste v tom nějaké spojitosti s něčím jiným? Třeba jen nečekané, o kterých jste neměli potuchy, protože vás nikdy nepraštily do očí. Ale co když tam opravdu jsou?

Náhoda je, dle mého názoru, velmi slabé slovo. My to náhodou nazýváme, ale co když to náhoda není. Co když se to všechno mělo stát? Třeba, a teď opravdu pouze polemizuji, je náš život již předem celý naplánovaný a vše, co my děláme, děláme již podle dávno sepsaného scénáře? Možná bych ho opravdu mohla přirovnat k Truman show

Nu, nevím. Možná to tak není, možná je. Já si každopádně myslím, že není možné, aby se tolik neuvěřitelných náhod týkajících se jedné věci, stalo v tak krátkém časovém úseku jednomu člověku. A nebo se ty náhody staly náhodou?

Komentáře: 25 (+add yours?)

  1. Witch
    Dec 18, 2011 @ 09:33:01

    Ještě jednou k těm křižovatkám a nenáhodám. Před několika lety jsme se zakecali víc a déle ve společnosti přátel. Zjistili jsme, že jsme s manželem a dvěma dalšími lidmi kolem sebe kroužili od dětství. Ačkoliv trvalá bydliště dělilo až 500 km, díky babičkám a táborům a brigádám nebo škole jsme kolem sebe dost natěsno kroužili a míjeli se, třeba jen o týden – anebo o pár desítek metrů. Prostě jsme se museli někdy někde srazit – tedy hlavně já s nimi. S lidmi, kteří pro mne potom znamenali přes deset roků intenzivního vztahu a společenství v dospělosti. Manžel je ještě jasnější, kvapíme ke třicítce…

    Odpovědět

    • Le fille Ash
      Dec 18, 2011 @ 10:23:22

      Tak to je zajímavé… někdy však opravdu zjistíme tak zvláštní souvislosti, až je to neuvěřitelné. Vždyť se přeci říká, když jsem s ním mluvil poprvé, i tak se mi zdálo, že ho znám celý život… co když to tak někdy opravdu je?😉

      Odpovědět

  2. izotop 75
    Dec 16, 2011 @ 20:23:57

    tohle se mi stalo dvakrát v životě:
    V obou případech jsem jel – jednou v metru, jednou v tramvaji – načerno a do vozu přišel revizor tak, že jsem ho neviděl – stál za mými zády a já o něm neměl ani tušení. A najednou se mi do mozku dostavila myšlenka, že je za mnou revizor. Přitom jsem ho vůbec neviděl!!! A ještě jednou zdůrazňuji, že tahle situace se mi v životě naskytla hned dvakrát! A to je mi teprve 16 let. Kdyby to byla náhoda, jaká by byla pravděpodobnost? Na náhody nevěřím ani náhodou, vše to vždy dopadne tak, jak to dopadnout má. Čili všechno má svůj řád a účel🙂

    Odpovědět

  3. Janinka
    Nov 28, 2011 @ 08:16:19

    Tolik náhod najednou, až se jednomu z toho zamotá hlava!
    Nic není náhodou, to jsem za svůj polokrátký život stačila zjistit. Nic se neděje jen tak🙂.

    Odpovědět

  4. Naďa
    Nov 21, 2011 @ 15:25:07

    „Někdo zavrhuje osud a víru jako takovou a tvrdí, že život je jen řada náhod.
    Je to hloupé tvrzení.“
    Vendy, víme toho o náhodách osudech a podobných pojmech moc málo, abychom mohli říct o nějakém tvrzení u těchto pojmů, že je hloupé. Řízení života běhu je zahaleno tajemstvím a to je dobře. Nemusíme všechno znát a přepočítávat na matematické rovnice nebo věřit v nadpřirozeno. Každý to vnímá po svém. Já na náhody věřím, zrovna tak i na to, že mi mého muže poslala do cesty má zemřelá babička. Na předem daný osud nevěřím, tedy věřit se mi nechce a jsem ateista. Tak a včil mudruj🙂
    Napsala jsi to hezky, Le fille Ash, při takových úvahách ale pochybnosti vždycky zůstanou!

    Odpovědět

    • Le fille Ash
      Nov 21, 2011 @ 23:06:28

      Tak, tak… každý to vnímá po svém, a každý o tom také po svém uvažuje. Ale, jak jsi řekla, ať už o tom zauvažuje jakkoli, vždy z toho vzejdou zase další a další otázky a pochybnosti!🙂

      Odpovědět

    • Vendy
      Nov 27, 2011 @ 22:08:03

      Možná jsem to špatně vyjádřila.
      Chtěla jsem říct, že pokud někdo tvrdí, že nevěří na osud a že mu to připadá pitomé, pak stejně pitomé je věřit na náhodu. Proč zrovna určitá náhoda způsobí, že dítě projde pod stromem a v tu vteřinu se zlomí větev, která je zabije?
      Proč zrovna nedávno dvě děti skončily pod koly auta řidiče, který měl zřejmě (prý) v ten moment epileptický záchvat? Stačilo pár vteřin před nebo po…
      A proč občas automaticky zastavíš a zjistíš, že zrovna v ten moment se z boční ulice vyřítilo auto, které by tě smetlo, kdybys pokračovala v cestě…
      Já nevím, jestli fungují náhody nebo osud.
      A taky je možné (což už jsem psala), že náhody jsou vlastně řízením osudu. Takže náhoda i osud, jedno jest…
      Myslím že to není otázka ateismu, Nadi. Prostě jsou věci, které nevysvětlíš…. (tohle byl jen řečnický obrat, nebylo to mířeno přímo na tebe…)

      Odpovědět

  5. Petr Hynek
    Nov 21, 2011 @ 14:10:36

    Dobrá úvaha. Souhlasím, že nic není náhoda. Vše má svoji příčinu, která vznikla v naší hlavě a ostatní už zařídily síly Vesmíru. Jinak psal jsem o tom dřív taky něco málo zde:
    http://hynekpetr.blog.cz/1104/nahody-neexistuji

    Odpovědět

  6. annapos
    Nov 21, 2011 @ 04:05:55

    Dobře to popsala Witch, máme v sobě dvě síly, jedna nás vede ke správnému cíli, my se ocitneme na křižovatkách života, a zda si vybereme správně je na nás, někdo tomu říká osud, ty se to bojíš jen vyslovit, já znám ještě dva aspekty, zlo a dobro, podle toho se rozhodují různé charaktery, a cíl dopadne vždy podle toho jakou zvolíme cestu.

    Odpovědět

  7. Vivienne
    Nov 20, 2011 @ 18:48:26

    Náhody, ono asi jde o to jak to Berem. Z mého pohledu to náhoda je, ale z pohledu někoho jiného to může být promyšlená a dlouho připravovaná věc.
    A to že by měl být celý náš život nalinkovaný to se mi taky nezdá. Pokud by to tak bylo asi bych si to šla s někým vyřídit a ručně xD

    Odpovědět

  8. Vendy
    Nov 20, 2011 @ 18:44:58

    Někdo zavrhuje osud a víru jako takovou a tvrdí, že život je jen řada náhod.
    Je to hloupé tvrzení. A vlastně je jedno, jestli náhodu pojmenujeme jako náhodu, nebo vyšší řízení osudu. Myslím, že tzv.náhody jsou něco jako rozcestníky, křižovatky, a je na nás, jestli se vydáme dalším nabízeným směrem nebo setrváme na své vyšlapané cestě. Někdy však setrvat nemůžeme, prostě nás to do jiného směru odchýlí…
    Sama nevím, jestli je osud a pokud ano, nakolik moc to máme v životě nalajnováno. Myslím, že určitou svobodnou vůli má každý z nás – vždyť jinak by se každý zločinec mohl vymlouvat na to, že měl ve svém osudu být zločincem. I člověk se špatně prožitým dětstvím se může rozhodnout, jestli zkusí svůj život dát trochu do kupy nebo se bude mstít na nevinných. Ale to jsem odbočila…
    Některé věci, které zprvu nechápeme a zdají se nám být zbytečné maření našich plánů, se časem projeví a teprve s odstupem pochopíme souvislosti.

    Odpovědět

    • Le fille Ash
      Nov 21, 2011 @ 22:56:54

      Jak už jsem řekla Jarce, svobodnou vůli má určitě každý. Máš pravdu s tím zločincem… takhle by to přeci nešlo. A ano, některé věci, které se nám stanou, opravdu pochopíme teprve později…

      Odpovědět

  9. Lucie
    Nov 20, 2011 @ 18:15:09

    Takovéto náhody se mi taky občas přihodí… Někdy nad věcí pouze mávnu rukou a řeknu si právě to, že „to byla jen náhoda“. Někdy se mi ty náhody ale také prazvláštně prolínají, souvisejí se sebou, až si říkám, zda-li to není osudem určené…🙂 Kdo ví, jaký ten náš život ve skutečnosti vůbec je…🙂

    Odpovědět

  10. Witch
    Nov 20, 2011 @ 17:01:40

    Ať věříte či nevěříte ve vyšší moc, člověk občas bývá k něčemu postrkován. Mně se zdá, že máme v životě pár opravdu důležitých křižovatek, které mohopu život zásadně změnit, ale pozor, odbočování a rozhodování na těch malých, jakoby pominutelných, může udělat svoje právě na té velké. Třeba Vám pomůže někdo, na koho jste se v minulosti jen párkrát usmála. Nic víc. Ale on Vás už bere jako milou holku a když se má rozhodnout, koho přijme do práce, dá přednost Vám před neznámou tváří. Nebo naopak, jednou se mi cosi zatraceně nedařilo, věděla sjem, že jsem i pomluvená, abych práci nedostala. Zoufala jsem si, potom pohodila hlavou a šla někam úplně jinam. Odtud mne přímo doporučili právě do té nejlepší možné. Sotva jsem byla v teplíčku, ukázal se onen možný zaměstnavatel jako divný mafián, leccos šlo kolem něj do kopru a ten, kdo mne pomluvil, abych u něj místo nedostala, sám bez práce a krachující zmizel z kraje. Náhoda? Ne, prostě si buduji dobrou pověst a na všech křižovatkách se zubím🙂

    Odpovědět

  11. Jarka
    Nov 20, 2011 @ 16:39:12

    Jako věřící člověk, nemůžu zareagovat jinak, než říct, že na „náhody“ něvěřím. Všechno má svůj smysl a své důvody. Nemusíme je hned chápat, ale když se nám pak poskládají dohromady, najdeme jejich smysl. Lidé si většinou na Boha vzpomenou v nesnázích, to pak volají a žádají o pomoc, když se jim ale ta pomoc dostane, zapomenou, že o něco prosili a řeknou si, to byla šťastná náhoda. Nesouhlasím, ale s tím, že máme všechno nalinkované. Nejsme loutky, byla nám ponechána svobodná vůle a moc záleží na našich osobních rozhodnutích.😉

    Odpovědět

    • Le fille Ash
      Nov 21, 2011 @ 22:51:36

      Ano, určitě… svobodnou vůli jistě máme… Já nenapsala, že ho máme nalinkovaný od A až do Z. Jen, že si myslím, že možná máme určitou linii, po které se máme dát. To, jak se na ní zachováme, jakou udělám otočku, kličku…. to je už na nás. Úplně vše, dopodrobna, rozhodně nalajnované není… (možná to jen z textu špatně vyznělo.)😉

      Odpovědět

  12. Fredy Kruger
    Nov 20, 2011 @ 14:03:28

    “ Neexistuje náhoda !
    svobodná vůle ? věc podvoda !
    determinováno všechno !
    … Pohleďte ! … hrát jsem chtěl techno,
    však valčík zazněl z mé hermonikky !
    … ať vší silou mačkám na knoflíky
    ozve se … ,, na pozim jiřiny ,, !

    … když z okna mi vypadly peřiny ?
    též předurčeno jest na dálku !
    … před tím jsem vyslovil nadávku
    ( na … z horního podlaží souseda
    víc říkati ani netřeba )…..
    vše dosvědčí vám moje pleš !

    Říkáte náhoda ? ale kdež !
    ten darebák vodou mne …vařící, –
    varnou pak opařil konvicí !

    Všechno jest událostí řetězcem “ !
    …. muž opatrně vystrčil hlavu ven ….
    ( kýbl s vodou měl připraven )

    “ Já věděl to ! opět jsem opařen “ !

    … hlavu však ponořil do dřezu !

    ( chtěl přetrhnout článek řetězu ? )

    Odpovědět

I ty se můžeš podělit o své pocity z článku;

Jsme k nalezení v…

Podporuji

ikonka 88x31

Web spadá pod licenci!

Licence Creative Commons
Listy snů, jejímž autorem je Anděla L. Heřmánková, podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko .

