Acis a Galatea znovu

O opeře Acis a Galatea jsem již několikrát mluvila. Je tomu ale trochu déle, a proto myslím, že neuškodí, když se k ní ještě jednou vrátím. Mám tu totiž pár ukázek, které nesmím nechat ležet jen tak ladem a skladem!

Nejprve však trocha teorie, aby se neřeklo…

SKLADATEL: Georg  Friedrich Händel

OBSAH:  Pastýř Acis je zamilovaný do krásné Galatey. Je šťastný, protože ona mu jeho vroucí lásku oplácí. Vše by tedy bylo dobré, kdyby ovšem na jeho milou nemyslel také zlý obr Polyphemus. Ten se snaží všemi možnými způsoby jejich šťastné soužití překazit a dokonce se i pokouší Galateu svést. Když mu ale ona dá jasným způsobem najevo, že o jeho lásku nestojí, obr začne spřádat plány, jak Acise zničit. Přítel Damon Acisovi lásku ke Galatee rozmlouvá a prosí ho, ať si dá velký pozor. Acis je ale k těmto upozorněním hluchý. Bohužel pro něj. Polyphemova zloba dostoupí vrcholu a Acise zabije.

Poprvé jsem přidávala árii „As when the dove“  a dokonce i podruhé, když jsem psala článek o Charlesu Workmanovi, jsem použila ukázku ze zmíněné opery, árii „Where shall I seek, the charming fair.“

Acis and Galatea totiž také patří do mého seznamu TOP oper. Její árie jsou pohlazením pro sluch. Jsou úžasně zpěvné a melodické. Dneska se nezaměřím na jednotlivé zpěváky. Ještě nikdy jsem totiž nepřidala žádnou operní ukázku sboru. A to je velká chyba, protože právě sbory dělají operu operou.

První ukázka je zrovna ze chvíle, kde se na scéně poprvé objevuje obr Polyphemus. Překrásný sbor: Wretched lovers.

A potom se od sborů přesuneme do ne moc odlišné kategorie. K trojzpěvu. Ten nás přenese až na konec opery, kde Polyphemus zabije svého soka v lásce, Acise. V této druhé ukázce se objeví tři mí oblíbení zpěváci. Danielle de Niese, jako Galatea, Matthew Rose představující obra a samozřejmě Charles Workman, který ztvárnil naprosto dokonalého Acise. (Zde jsou za sebou dvě árie, ale jen ta první je tím trojzpěvem, o kterém jsem psala.)

Obě ukázky mě dostaly nejen svou hudbou, ale také tím, že v sobě v žádném případě nepostrádají napětí a nesou s sebou velké očekávání, co bude dál. Každé jedno slovo árie, každý jeden tón já vždy hltám se zatajeným dechem. Je až neuvěřitelné, jak dokázal Händel svá díla chytře postavit.

A proč jsem vybrala právě tato videa? Jednak proto, že jsou to mé oblíbené árie, protože mají toho, co jsem popsala výše (napětí, skvělá hudba, chytlavost), ještě o chlup víc, než ostatní árie a potom také proto, že jsou excelentně zazpívané. Inscenace, ze které videa pocházejí (kterou má mimochodem na svém kontě Královská opera v Londýně [Royal opera house London]) byla celkově neuvěřitelně povedená.

A teď už konečně k těm ukázkám.

První ukázka:

Druhá ukázka:

Komentáře: 12 (+add yours?)

  1. Trackback: Povídání o operních pěvcích (II.) « Listy snů,
  2. Daniela
    Sep 10, 2011 @ 21:38:04

    Už som tu raz bola, vtedy jedno z videí nebolo vidieť. Priznám sa, žiadnu Händlovu operu som doteraz nevidela. Podľa ukážok je táto opera asi veľmi pekná, hoci barokovú hudbu, až na pár veci od Bacha, nezvyknem počúvať. Bude to tým, že ju nepoznám. Obdivujem ťa, dievča🙂

    P.S.
    Viac fotografií z Cypru nájdeš tu:
    http://napotulkachsvetom.blogspot.com/2011/09/ostrov-cyprus.html

    Odpovědět

    • Le fille Ash
      Sep 10, 2011 @ 21:48:18

      Ano, ano… to video opravdu nešlo. Musela jsem to opravit😉 A jinak, Händel psal opravdu krásné věci. Vše od něj se mi líbí! A obecně mě barokní hudba baví…

      A děkuji za odkaz, na fotky se podívám!🙂

      Odpovědět

  3. Amelie
    Sep 10, 2011 @ 17:47:41

    Nádhera, díky za ukázky. Zase jsem si rozšířila obzory.

    Odpovědět

  4. Naďa
    Sep 09, 2011 @ 11:15:40

    Le fille Ash, máš velký dar, operu neumí poslouchat každý, ani já a proto jsem ochuzená o jeden z krásných dojmů. Alespoň si u tebe o opeře počtu, píšeš moc hezky.

    Odpovědět

  5. Jarka
    Sep 09, 2011 @ 08:48:01

    Druhá ukázka není aktivní, ale ta první byla úžasná. Dívala a poslouchala jsem se zatajeným dechem. Škoda, že video skončilo v okamžiku, kdy jsem očekávala, že uslyším i obra.
    Díky za další procházku operou a přeji hezký den, i nadcházející víkend.😀

    Odpovědět

  6. annapos
    Sep 09, 2011 @ 00:18:43

    Mohu udělat jen jedno jediné ohvězdičkovat, to jak dokážeš posoudit kvalitu díla, já člověk s absolutním hluchem se neodvážím ani pípnout o kvalitě, jen mohu ocenit krásný dojem a tvou kladnou kritičnost, mohla by jsi to dělat profi.

    Odpovědět

    • Le fille Ash
      Sep 09, 2011 @ 00:21:36

      Na profi bych si rozhodně netroufla… nedokážu totiž říct, co se mi na dílu nelíbilo a proto i na sebehorším počinu hledám něco kladného, co bych mohla pochválit.🙂 (Ovšem v tomhle případě bych spíš stěží hledala něco, co se mi nelíbí) Ale děkuji!

      Odpovědět

I ty se můžeš podělit o své pocity z článku;

Jsme k nalezení v…

Podporuji

ikonka 88x31

Web spadá pod licenci!

Licence Creative Commons
Listy snů, jejímž autorem je Anděla L. Heřmánková, podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko .

