Carmen tak a zase onak

Opera Carmen patří mezi mé nejoblíbenější. Fascinuje mne její příběh, hudba… Ale jak bych mohla jen tak lehce přehlédnout trochu jiné ztvárnění tohoto díla? Carmen se totiž prodrala až do tanečního světa, a tak jsem nelenila a vrhla se na ni.

Vše, co se týká Carmen, mne zajímá. Proto jsem ani nemohla přehlédnout její taneční zpracování, které si vzal na starost výborný švédský choreograf Mats Ek. Hudební podklad byl vytvořen přímo pro tento balet Rodionem Ščedrinem. Ten v něm zanechal pro operu typické motivy (Habanera nesmí chybět!), ale některé si samozřejmě sám přidal. Jako celek je hudební doprovod velice podařený a skvěle se poslouchá.

Mats Ek i v Carmen dokázal, že je opravdovým mistrem ve svém oboru. Jeho nezaměnitelný a často těžko pochopitelný pohybový rejstřík zde využil nejlepším možným způsobem. Kolik lze říct jedním pohybem. Nad tím neustále znovu a znovu žasnu, i když Ekovu Carmen vidím snad posté. Nikdy mne ale nepřestala udivovat. Choreograf totiž opravdu dokázal několika nevinnými pohyby převrátit nejednu scénu úplně naruby. Jeden jediný pohyb mu stačí, aby poničil zdánlivě poklidný úsek choreografie a nebo naopak ukázal, co si vlastně Carmen v tu a tu chvíli myslí a naprosto tím „překazil“ vrcholící lechtivou scénu.

V baletu využil vše, co bylo možné. Některé věci jsou chvílemi přehnané, ale to vůbec nevadí. Naopak. Uznávám, že tahle Carmen je opravdu celkem silné kafe. Společné scény Dona Josého a Carmen jsou načrtnuty všemi možnými i nemožnými způsoby a oproti tomu nevinnost Micaely je tak přehnaná, až z toho běhá mráz po zádech. To vše ale do sebe zapadá a jako celek působí dechberoucím dojmem.

Rozhodně není na škodu na video se podívat. Taneční výkony jsou okouzlující a není špatné se nad choreografií Matse Eka zamyslet a pořádně si všimnout každého detailu. Jeden anglický komentář pod tímto videem hlásal: „Mats Ek je genius.“ A já nemůžu říct nic jiného, než:“ Ano, on je!“

Předkládám vám první část baletu…

Komentáře: 14 (+add yours?)

  1. annapos
    Sep 04, 2011 @ 17:47:31

    Já bych to přirovnala k našemu Fialkovi i když to byl mim…… a ty hlasové projevy v baletu, to jsem slyšela prvně v životě. Jsem asi kulturní barbar.

    Odpovědět

  2. vonrammstein
    Sep 04, 2011 @ 01:03:49

    Carmen jedině od Lorcy!🙂

    Odpovědět

  3. Daniela
    Sep 02, 2011 @ 19:58:03

    Ja som Carmen videla zatiaľ iba raz, naštudovanú operou SND v Bratislave. Balet som nevidela, hoci bol tuším tiež v repertoári SND. Na operu chodievam častejšie ako na balet, ale dobrý balet si tiež rada pozriem.
    Bola som na tomto blogu tuším včera, či predvčerom, ale na jeho dôkladnejšie preštudovanie potrebujem viac času🙂 Myslím si, že sa mi tu bude páčiť. Ahoj z Bratislavy!

    Odpovědět

    • Le fille Ash
      Sep 02, 2011 @ 20:05:10

      Vítaj tu u mňa. Pěkně ďakujem za tvoju návštevu!😉
      Také do divadla chodím raději na operu, než na balet. Také operních předstvení mám za sebou více. Ale dá se najít i velice pěkný balet. Já jsem viděla v ND Spící krasavici, nebo Gisel a obojí bylo moc pěkné! (A to nejen to😉 )

      Odpovědět

      • Daniela
        Sep 03, 2011 @ 07:33:14

        Keďže ja už mám podstatne viac rôčkov ako ty, Giselle som videla dvakrát. Videla som dve rôzne naštudovania tohto baletu. Ale aj tak je to dosť pozoruhodné, že máš v tvojom veku takéto záľuby.

        Odpovědět

  4. Vendy
    Sep 01, 2011 @ 19:59:36

    Balet se mi líbí, miluju ladné pohyby, a kdo umí, ten umí. Navíc, když je skvělá choreografie a dobře vybraná hudba, je to působivá podívaná.
    Z Carmen znám asi jen tu jednu nejznámější skladbu…
    Balet je nádherný, ale sledovat to živě, musí být ještě lepší.

    Odpovědět

    • Le fille Ash
      Sep 01, 2011 @ 21:54:28

      Ano. Vidět to naživo, je úžasné. Měla jsem tu možnost. Podobnou choreografii této (ovšem ne tak dokonalou a hodně pozměnenou) jsem viděla v Národním divadle (Causa Carmen se to jmenovalo.) A opravdu to bylo úchvatné!

      Odpovědět

  5. Naďa
    Aug 31, 2011 @ 20:58:45

    Jsem baletní obdivovatel a nadšenec. I když tohle není typický balet s baletními střevíčky a sukýnkami, musím říct, že mi to taky bralo dech. Je to balet úplně jinak pojatý a mně se to moc líbilo.

    Odpovědět

  6. Jarka
    Aug 31, 2011 @ 19:51:29

    No to bylo pokoukání! Úplně jsem se lekla, když v jednom okamžiku poponesl baleťák, baletku za hlavu.
    Všechny výkony se mi zdály vynikající, jeden musí žasnout nad tím, co se dá vyjádřit tancem.

    Odpovědět

I ty se můžeš podělit o své pocity z článku;

Jsme k nalezení v…

Podporuji

ikonka 88x31

Web spadá pod licenci!

Licence Creative Commons
Listy snů, jejímž autorem je Anděla L. Heřmánková, podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko .

