Monty Python, and now….. It’s!

Zavítejme teď na chvíli do Velké Británie. Chci vás s někým seznámit… (pokud tedy už seznámeni nejste). Mluvím teď o bristké komediální skupině Monty Python. Poznala jsem je již před několika lety, ale doteď mne jejich skeče zaručeně rozesmějí… a co vás? Znáte je? Pokud ne, a jste příznivci anglického suchého humoru, pak čtěte. A pokud je znáte, nevadí… jistě se rádi zasmějete při přidaných ukázkách!

Zrovna včera jsem se dívala na jeden z jejich filmů. To bylo vlastně to, co mne donutilo k sepsání tohoto článku. Byl to Monty Python: Smysl života (Monty Python: meaning of life). Film je jako jedna velká nálož mnoha a mnoha vtipů, nápadů a narážek na svět, které bylo velice těžké vstřebat vzhledem k rychlosti, ve které byly za sebou poskládány. Byl to ale naprosto dokonalý zážitek.

Ve filmu se objevila i jedna písnička, která je tak strašně chytlavá, že si ji ještě teď zpívám. (Asi se jí dlouho nezbavím!)

A kdo že tedy jsou? Jedná se o již rozpadlou komediální britskou skupinu, která začala svoji uměleckou dráhu již v roce 1969. Sestává se z šesti členů. Graham Chapman, John Cleese, Terry Gilliam, Eric Idle, Terry Jones a Michael Palin.

Jejich prvním počinem byl seriál Monty Pythonův létající cirkus (Monty Python’s flying circus), který natáčeli pro televizní stanici BBC. Vysílal se zde od roku 1969 do roku 1974. Dokonce i my jsme ho mohli před nějakou dobou shlédnout na kanálu ČT2. Každý díl seriálu byl složen z jednotlivých hraných a malovaných skečů. Na psaní a ztvárnění rolí v hraných scénkách (jak mužských, tak ženských) se podílelo všech šest členů skupiny. Malované skeče pak vytvářel Terry Gilliam.

Pythoni jsou známí především svým originálním, nenapodobitelným, provokativním a často celkem drsným humorem. Proto se každému nemusí líbit. Ovšem pro ty, kteří kouzlu této „prazvláštní originality“ propadli, je každý jejich skeč a film přímo koňskou dávkou humoru.

Je pravda, že některé části scének jsou už hodně přehnané, ale na druhé straně poukazují na problémy a situace, které jsou pro lidstvo typické. Často si berou na paškál třeba různá náboženství. Rádi dělají z komára velblouda a ještě raději znevažují i hodně závažná témata. Všechno je ale právě tak absurdní, že to nemůžete brát vážně a nemůžete se nezasmát. Avšak někdy vás to zase trkne a řeknete si: „Ale vždyť ona to vlastně je pravda.“, a začnete na daný problém pohlížet jinak.

To, co se mi na jejich skečích nejvíc líbí je, že často skončí v nepochopitelný okamžik, kdy ještě není ani dohraný děj. Třeba věta: „Vítejte ve středu filmu,“ (která zazněla nejen v prostředku Smyslu života, ale také ve středu dobře rozehraného  a napínavého skeče), mne naprosto dostala! Někde jsem četla, že tyhle „nečekané předěly“ dělali, když nevěděli jak scénku ukončit. Podařilo se jim tedy z nedořešených scének udělat přednost.

To je tak všechno, co jsem chtěla říci. A teď nakonec jedna ukázka. Ta nesmí chybět!  Vybrala jsem klasiku. Skeč jménem Mrtvý papoušek (Dead parrot).  Myslím, že ten humor Pythonů vystihuje nejlépe.

Komentáře: 9 (+add yours?)

  1. š
    Jan 02, 2012 @ 14:03:59

    Nejraději od nich mám Život Briana. Ten mě vždy pobaví. U skečů je to různé, některé jsou geniální, některé mě nudí – je to humor na absolutní hranici mezi genialitou a trapností. Byla jsem i na představení v divadle ABC a musím říct, že se toho chopili s grácií🙂

    Odpovědět

  2. Malé Chlupaté Stvoření z Alfa Centauri
    Jun 04, 2011 @ 23:04:04

    Bez Pythonů bych snad ani nemohlo žít, existovat nebo se smát.
    Nesmrtelní a prostě… moji! Nedám! Ani kousíček, všichni moji, moje modla, sežeňte si svojí!😀

    Odpovědět

  3. Jarka
    May 31, 2011 @ 19:47:30

    Tento humor, mi moc nesedí, zdá se mi to neskutečná bláznivina, ale na tom je to asi celé založené a určitě si jejich scénky nejdou své posluchače.😀
    Mě se spíš líbila ta chytlavá písnička. Jdu si ji pustit ještě jednou, než skončila scénka, melodie mi utekla z hlavy.😀

    Odpovědět

  4. babi Maňasová
    May 31, 2011 @ 19:14:47

    No vidíš, zase něco, co neznám. Jejich jméno jsem několikrát zaslechla v různých souvislostech, ale nikdy jsem jejich scénky neviděla. Tak se podívám aspoň tady u tebe.

    Odpovědět

  5. Sciurine
    May 30, 2011 @ 21:47:10

    Monthy Python zbožňujem.😀 Aj keď mi občas už pripadajú niektoré skeče dosť absurdné a možno aj prehnané, strašne sa na nich dokážem zabaviť. Už ako menšia som ich pozerala na ČT a brat nedávno stiahol zopár častí z Monthy Python´s flying circus s českými titulkami a stále sa nad tým dokážem zasmiať. Mojím veľkým obľúbencom je John Cleese.😛

    Odpovědět

    • Le fille Ash
      May 30, 2011 @ 21:56:45

      Áno, súhlas. Cleese je najlepší!🙂 Ale ani Idle není k zahození. A je pravda, že některé skeče už opravdu přehnaly… ale jak jsi řekla, pokaždé se dokážu zasmát!🙂

      Odpovědět

I ty se můžeš podělit o své pocity z článku;

Jsme k nalezení v…

Podporuji

ikonka 88x31

Web spadá pod licenci!

Licence Creative Commons
Listy snů, jejímž autorem je Anděla L. Heřmánková, podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko .

