Ostrovní zprávy, silný filmový zážitek pro silnější povahy

Je to již nějaký čas, kdy jsem Ostrovní zprávy (The shipping news) viděla. Ale dlouho jsem si nesla silný zážitek, který mi tento film dal. Teprve nedávno jsem měla možnost znovu ho shlédnout. A zase jsem z něj byla unešená.

Název: Ostrovní zprávy, Režie: Lasse Hallström, Rok: 2001

HERCI:  Kevin Spacey, Julianne Moore, Judi Dench, Cate Blanchett, Pete Postlethwaite a další

OBSAH: Quoyle, obyčejný městský muž pracující jako sazeč v časopise, se zamiluje. Do ženy jménem Petal. Ta mu ovšem není věrná. I přesto, že spolu mají krásnou dceru. Petal náhle zemře při autonehodě, kdy auto s ní a s jejím milencem sjede do řeky. Quoyle musí začít žít od začátku. Jeho byt už není klidný a příjemný, jako dřív. Agnis, jeho příbuzná, ho i s dcerou odvede z města pryč do domu jeho předků. Do domu na New Foundlandu. Obyčejný Newyorčan se zabydluje a začíná nový život jako redaktor místních novin. Také potkává půvabnou osamělou Wavey. V novém prostředí sice pomalu zapomíná na své problémy a nachází nový smysl života, ale zároveň poznává temnou minulost jeho rodu a napjaté vztahy, které v něm panovaly.

CO JÁ NA FILM? Jak už jsem zmínila. Není to film pro slabé povahy. Některé části příběhu jsou celkem psychicky náročné. Ale to nic nemění na tom, že kdo film uvidí, bude si ho jistě pamatovat hodně dlouho. Ať už v dobrém, nebo špatném.

Je to výborně natočené drama se skvělou kamerou, která dokonale dokresluje neveselý děj. Některé scény jsou natočeny tak precizně a velkolepě, že se od nich nedá odtrhnout. Vyzdvihnout musím také hudbu. Skladatel jí dal trochu irský nádech, což filmu vůbec neuškodilo. Naopak.

Někdy dobře natočený film s povedenými efekty zkazí málo rozehraný, někdy až nudný děj. To se ovšem u Ostrovních zpráv rozhodně nestalo. Děj je plný nečekaných zvratů a změn, které zamíchaly s celým příběhem. Každou chvíli se stane něco nového. Musíte tedy film vidět najednou, jinak ztratíte souvislosti.

The shipping news nepostrádají ani notnou dávku tajemna, chvílemi až temna, což ale vůbec není na škodu. Naopak. Sem se to hodí.

CO MI DAL, CO MI VZAL: Co mi vzal? Možná jen trochu klidu z duše… ale to je tak vše. Jinak spíše dával. Nebudu říkat, že si můžeme vzít z The Shipping News ponaučení, protože tomu tak úplně není (i když: „Kdo hledá, ten najde.“ že?), ale můžeme v nich najít mnoho osudů, zvratů a podobných obyčejných věcí, které jsou až příliš reálné a uskutečnitelné, že se chvílemi až zhrozíme. Můžeme třeba přemýšlet nad tím, proč se vlastně stalo tohle? Jak se změnil Quoylův život po příchodu do New Foundlandu. A změnil se vůbec?

To je to, co nám film dává. Ukazuje nám, jak je možné také pohlížet na život. (Alespoň já to tak cítím)

ZÁVĚREM: Teď jsem Ostrovní právy vybarvila v trochu nehezkých, skoro hororových barvách. Až tak hrozné to ale není. Ano. Někdy je opravdu velice náročný. To je však tím, že má připsaný status psychologického dramatu, a to právem. Ale rozhodně není celý temný a to by bylo, aby příběh neskončil dobře, nebo alespoň otevřeně. Koneckonců, je to americké drama, a to snad mluví za vše.

Musím přiznat, že to opravdu není film pro všechny. Ne každému by se líbil. Ale když mu zkrátka přijdete na chuť, tak opravdu čekejte neobvyklý zážitek. Rozhodně doporučuji The shipping news shlédnout.

HODNOCENÍ: 5+/5

Komentáře: 5 (+add yours?)

  1. geronimo
    May 24, 2011 @ 23:18:17

    Díky za tip – musím si ho (ten film) sehnat…

    Odpovědět

  2. Signora
    May 23, 2011 @ 10:34:15

    Ten film jsem viděla a moc se mi líbil. Mohu ho jen doporučit.

    Odpovědět

  3. Kelyš
    May 22, 2011 @ 21:19:09

    Prozatím mohu říct jen: Neviděl jsem, podívám se a potom mohu mudrovat. Díky za tip. Podle Tvé recenze to neodložím, ale určitě ho shlédnu.

    Odpovědět

I ty se můžeš podělit o své pocity z článku;

Jsme k nalezení v…

Podporuji

ikonka 88x31

Web spadá pod licenci!

Licence Creative Commons
Listy snů, jejímž autorem je Anděla L. Heřmánková, podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko .

