Láska ke třem pomerančům, operně bílý sen

Této opeře, která mi doslova přirostla k srdci, jsem věnovala již jeden článek na mém starém blogu, který tam ovšem zůstal. Tak proč se o ní nerozepsat znovu? A to přesně o té inscenaci, o které tak často mluvím, a která mi zůstane v paměti ještě dosti dlouho!

Název: Láska ke třem pomerančům [L’amour des trois oranges], V reperotáru: L’opera de la Bastille (Paříž), Rok: 2005, Režisér: Gilbert Deflo

OBSAZENÍ A POSTAVY: Král z vymyšlené země (bas); princ (tenor); Trufaldino, šašek, (tenor); Clarice, králova neteř (alt); Leandre, první ministr krále (baryton); Pantalon, králův rádce (baryton); Fata Morgana, zlá čarodějka (soprán); Tchelio, kouzelník (bas); Linetta, Nicoletta, Ninetta, princezny z pomerančů (alt, mezzosoprán, soprán); Zlá kuchařka (bas); Farfarello, zlý čert (bas); Smeraldina, zlá služka (mezzosoprán)

DĚJ: Král je smutný. Jeho jediný syn a následník trůnu je nevyléčitelný hypochondr a melancholik. Král ale nechce přenechat království zlé a nemilosrdné neteři Clarice, která je po princi jediným možným následníkem trůnu. Před svým rádcem Pantalonem se zmíní, že mu někdo říkal, že by prince snad mohl vyléčit smích. Rádce se toho hned chytne a pošle pro Trufaldina, který je nejlepším šaškem v kraji. Ten, když se dozví, o co jde, s radostí přijímá.

Leandre s Clarice zatím vymýšlí plán, jak zabránit vyléčení prince. Clarice zkrátka prahne po trůnu a není možné, aby ho nedostala. Jejich tajný rozhovor však vyslechne služka Smeraldina. Nejprve se zaleknou, že plány někomu prozradí, ale když zjistí, že by jim mohla pomoci a že její paní, Fata Morgana, je na jejich straně, chtějí toho využít.

Trufaldino zkouší své nejlepší triky a vtípky, aby prince rozesmál. Avšak princ stále nic. Jen vzdychá a stále si na něco stěžuje. Když Trufaldino prince násilně vyhodí z postele a dovede na show, kterou přichystal, princ se ještě více naštve.

Všichni jsou z představení nadšeni, jen princ se stále mračí. Fata Morgana je totiž na blízku a zabraňuje mu ve smíchu. Čarodějnice v domnění, že se nemůže nic stát, nakonec posměšně vstoupí sama na scénu. Trufaldino se naštve a po krátké slovní bitce se poperou doopravdy. Trufaldino vyhrává a čarodějnice zdrcená utíká. Princ se náhle konečně začne smát. Fata Morgana je ale stále poblíž, proto okamžitě zasáhne a zakleje prince k „lásce ke třem pomerančům“. Princ je zmaten. Musí je najít! Musí mít ty pomeranče. Poručí Trufaldinovi a společně se vydají do daleké pouště u města Creonte, kde pomeranče jsou. To už je ale hledá Tchelio, kouzelník, který je má přivést zpět do království. Když ale zjistí, že jeho snažení je zbytečné, daruje alespoň Trufaldinovi kouzelnou stužku.

Před Creonte narazí Princ s šaškem na zlou kuchařku, která „hledaný poklad“ hlídá. Trufaldino využije stužky, omámí ji a princ mezitím vezme tři pomeranče. Dlouhou cestou je znaven a chce si odpočinout. Řekne Trufaldinovi, aby pomeranče hlídal. Ten je ale žíznivý, a proto jeden z nich otevře. Objeví se princezna. Ale jsou na poušti a i ona potřebuje nutně pít. Trufaldino tedy otevře druhý pomeranč, aby dal princezně napít. Ale tam je další kráska. Obě princezny nakonec zemřou žízní a Trufaldino raději uteče.

Princovi, který se chvíli po tom probouzí, se podaří třetí dívku zachránit. Chce ji odvést do království, ale princezna ho žádá, aby nejprve přivedl krále k ní a přinesl ji lepší šaty. Princ tedy udiveně odchází. Toho využije Fata Morgana, promění princeznu v myš a na její místo posadí Smeraldinu. Když princ i s králem přijde zpět, diví se. Tohle není jeho princezna a tu si nevezme. Král mu ale svatbu nakáže. Naštěstí v království na trůně již čeká myška a nedaleko je i kouzelník Tchelio, který ji okamžitě promění v pravou princeznu. Clarice, Leandre i Smeraldina jsou potrestáni a princ s princeznou přebírají nakonec vládu nad královstvím.

PROČ ZROVNA TAHLE OPERA: Opera, která má v mém srdci vyhrazené zvláštní místo. A vždy mít bude. Viděla jsem ji poprvé na Mezzo Tv, francouzském televizním programu, který se zaměřuje hlavně na vážnou hudbu. Byl to sice jen konec, ale i ten stačil, abych začala hledat. I těch pár minut mne totiž natolik zaujalo, že jsem musela vidět víc. Našla jsem ukázku na Youtube a tu jsem si skoro denně pouštěla. Pak jsem zjistila, že existuje dokonce i DVD, které jsem později našla v jednom českém obchodě. Neodolala jsem a koupila jsem si ho a hned při prvním shlédnutí celé opery jsem zjistila, že jsem rozhodně neprohloupila!

MŮJ NÁZOR NA VĚC: Opera jako taková mne zaujala hlavně kostýmy, laděnými do bílé, černé a červené, a zajímavou, a přesto vlastně velmi jednoduchou, scénou. Režisér totiž celou operu pojal jako commedia dell’arte, což byl sice odvážný tah, ale v tomto případě naprosto správný, protože děj neuvěřitelným způsobem pozvedl. Tady opravdu musím před režisérem Gilberte Deflo smeknout!

Jde-li o obsazení, každý ze zpěváků, který byl na roli vybrán, byl vybrán opravdu precizně a s rozmyslem. Každý pěvec dal do své role vše, co mohl. Hlavně představitel melancholického prince Charles Workman, který zde mohl využít svůj bezmezný nejen pěvecký, ale i herecký a taneční talent. Nebo Trufaldino (Barry Banks), který zkrátka byl dokonalým šaškem. Tito dva mě zaujali nejvíce, ale to neznamená, že ostatní byli špatní. To v žádném případě. Již si nedokáži představit jiného kouzelníka Tchelia, než výborného basistu José van Dama, jinou zlou kuchařku než Victora van Halema, který ji ztvárnil naprosto dokonalým způsobem. Z ženských rolí bych chtěla vyzdvihnout Clarice, živelnou Hannah Esther Minutillo a Alexandu Zamojskou jako Ninette. I ony ze sebe vydaly vše, co mohly.

ZÁVĚREM: Možná byste řekli, že když se na DVD s Láskou (jak název opery zkracuji), dívám skoro denně, tak že mne musí brzy přestat bavit. Ale já vám řeknu, ne. Naopak. Čím déle operu sleduji, tím více se mi líbí. Tím více ji přicházím na chuť. Tím více mne baví. Její zpracování je naprosto dokonalé a pěvecké výkony jsou obdivuhodné. Musím říci, že se mi tato opera vryla pod kůži až příliš lehce a vlastně skoro hned a velmi rychle se vyhoupla v mém žebříčku nejoblíbenějších oper na přední, ne-li na zcela první, místa! A také tam jistě dlouho zůstane.

A teď už konečně k ukázkám. (Zvýrazněný text v obsahu opery výše = 1. video. Text kurzíva + zvýrazněný = 2.video.)


Komentáře: 8 (+add yours?)

  1. Romana
    Dec 04, 2012 @ 18:38:03

    Ahoj je to opera od Sergeje Prokofjeva????

    Odpovědět

  2. Trackback: Pařížský deníček podruhé: Jak jsem byla pozvána na colu « Listy snů
  3. Trackback: Pařížský deníček poprvé; Jak se plní sen? « Listy snů
  4. Trackback: Proč ta ženská tolik ječí? « Listy snů
  5. Milan
    Nov 29, 2011 @ 22:30:32

    Dnes 29.11. byla opera opět na Mezzo, hledal jsem obsah opery, a našel tyhle stránky. Díky moc. M.

    Odpovědět

  6. Trackback: Charles Workman, víc než jen zpěvák « Listy snů

I ty se můžeš podělit o své pocity z článku;

Jsme k nalezení v…

Podporuji

ikonka 88x31

Web spadá pod licenci!

Licence Creative Commons
Listy snů, jejímž autorem je Anděla L. Heřmánková, podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko .

